Albert breddar sitt utbud - lanserar Bamse i Jaramba-appen
Nu lanseras nytt innehåll med barnens favoritkaraktär Bamse i appen "Jaramba",som drivs av ett helägt dotterbolag till eEducation Albert (”Albert”), en ledande nordisk EdTech-aktör. Tillskottet av den populära och välkända seriefiguren Bamse förväntas driva både nya och befintliga användare till appen.
I juli 2022 kunde Albert annonsera kring ett helt nytt samarbete med Story House Egmont (”Egmont”). Samarbetet innehåller en licensiering som ger Albert möjlighet att använda seriefiguren Bamse i appen “Jaramba” i form av interaktiva övningar och spel. Samarbetet lanseras i dag och Albert kan därmed erbjuda barn att lära tillsammans med Bamse.
Albert tror på att ge barn och unga möjlighet till skärmtid som är både rolig och lärorik och förser dem med digitala verktyg så att de i sin egen takt kan hitta glädje i lärandet. 2022 förvärvades appen Jaramba där barn i åldrarna 2–5 har tillgång till över 800 filmer, böcker, sånger och spel som inspirerar dem att leka sig till kunskap. I appen finns redan välkända karaktärer som Babblarna, Hello Kitty och Pino och nu även Bamse.
Båda parter ser stor potential i samarbetet och det finns starka synergier mellan Alberts värderingar kring att ge barn och unga ett positivt förhållande till utbildning och Bamses tradition att sprida kunskap till barn.
- Vi är glada över samarbetet med Jaramba och ser fram emot att fler barn kan få leka och lära med Bamse och hans vänner. Just att sprida kunskap med hjälp av Bamse är något som Bamses skapare Rune Andréasson gjorde redan på 60-talet, säger Charlotta Borelius, utvecklingschef på Egmont.
– Vi har sett ett stort intresse kring att ha så kallade gästspel från välkända varumärken och barnfigurer i Jaramba, både från befintliga och nya användare. Att nu kunna presentera Bamse i appen känns otroligt kul! Vi tror starkt på att detta kommer bidra till en ökad drivkraft för barn att använda appen och bygga på sin kunskapsbank, samtidigt som vi också kan attrahera nya användare till appen, säger Kajsa Lernestål, Marknadschef Albert.