Albert förvärvar Ampd AB med appen Jaramba för 10 MSEK och kompletterar erbjudandet med nytt innehåll till den yngsta ålderskategorin
eEducation Albert ("Albert"), en ledande Nordisk EdTech-aktör, har ingått avtal om förvärv av Ampd AB, vars app Jaramba är en av Sveriges mest populära för barn i Apples och Googles plattformar. Jaramba fokuserar främst på ålderskategorin 2-5 år och erbjuder innehåll som bland annat bygger på IP-rättigheter till välkända barnkaraktärer. Köpeskillingen uppgår till 10 MSEK varav 5 MSEK sker genom en riktad nyemission till säljarna med teckningskurs om 50 SEK per aktie, motsvarande en premie om cirka 16,3 procent jämfört stängningskursen på Nasdaq First North Growth Market den 29 december 2021.
Jaramba har genom åren haft cirka 100 000 registrerade användare, varav 42 000 har varit betalande prenumeranter. I dagsläget uppgår antalet betalande prenumeranter till mellan 4 000-5 000 och Ampd AB har uppnått breakeven på EBITA-nivå. Albert ser god potential att konvertera registrerade användare till ett gemensamt erbjudande från Albert och Jaramba, vilket även skulle innebära kostnadssynergier inom utveckling och marknadsföring. Jaramba beräknas ha årliga återkommande intäkter (ARR) om 5-10 MSEK och en positiv effekt på Alberts EBITA under 2022.
Jaramba fokuserar sitt innehåll på läsa, räkna och lek för barn mellan 2-5 år, vilket kompletterar Albert vars användare främst är från 6 år och uppåt. Innehållet i Jaramba kopplar an till flertalet IP-rättigheter till populära barnkaraktärer såsom Hello Kitty, Pino och Timmy Lamm.
Jaramba har även ett intäktsben i form av ”Jaramba Förskola” som har ytterligare cirka 3 000 betalda förskolelicenser. Här ser Albert också en möjlighet att över tid nyttja denna plattform för att penetrera förskolemarknaden än mer.
”Förvärvet av Jaramba är tydligt tillväxtorienterat. Genom detta förvärv får vi en helt ny kund- och produktkategori samtidigt som vi bygger läroplattformen både på bredden och djupet. Detta bedömer vi också kommer ha positiv påverkan på vår churn över tid. Vi är glada att teamet bakom Jaramba även fortsätter vara engagerade i utvecklingen framåt. Allt sammantaget är vi övertygade om att vi kan få fler barnfamiljer att få upp ögonen för både Jaramba och ett framtida gemensamt erbjudande med Albert”, säger Arta Mandegari och Salman Eskandari, grundare av Albert.
”Vi är väldigt glada att bli en del av Albert och tillsammans jobba för positiv skärmtid och lärorikt innehåll för ännu fler barnfamiljer. Under åren har vi lagt all vår tid och kraft på att utveckla en rolig tjänst med välkända karaktärer, och med Alberts resurser och räckvidd ser vi fram mot att ta Jaramba till nästa nivå”, säger Jörgen Balogh, vd för Ampd AB.
Säljarna av Ampd AB kommer fortsätta att driva och utveckla Jaramba som en del av Albert erbjudande. Köpeskillingen har fastställts till 10 MSEK, varav 5 MSEK finansieras med egen kassa och 5 MSEK via en riktad nyemission av 100 000 aktier. Teckningskursen uppgår till 50 SEK per aktie, vilket motsvarar en premie om cirka 16,3 procent jämfört med stängningskursen om 43 SEK på Nasdaq First North Growth Market den 29 december 2021. Aktierna som emitteras till säljarna är föremål för ett överlåtelseförbud, så kallat lock up-åtagande, under 12 månader. Den riktade emissionen innebär att antalet utestående aktier ökar från 17 579 655 till 17 679 655. Tillträde sker per idag.