Aktieanalys på Umida Group - Stärkta marginaler i spåren av Jolucas framgångsrika lansering
Umida är en företags- och varumärkesgrupp som utvecklar, marknadsför och säljer drycker med och utan alkohol genom egna och externa varumärken. Historiskt har Systembolaget utgjort Umidas största försäljningskanal, men genom förvärvet av Ekobryggeriet under år 2023, med en marknadsledande position inom premiumtonic, samt den framgångsrika lanseringen av Jolucas funktionsdrycker under Q3-24 estimeras Bolaget öka försäljningen av alkoholfria drycker inom dagligvaruhandeln, vilket Q3-rapporten var ett tydligt kvitto på. Detta, i kombination med en renodling av verksamheten och ökad försäljning via egna varumärken, förväntas medföra att Umida uppnår högre bruttomarginaler och lönsam tillväxt under de kommande åren. För år 2025 estimeras ett EBITDA-resultat om 18 MSEK och baserat på en antagen EV/EBITDA-multipel om 11,5x, härleds ett potentiellt nuvärde om 4,3 kr per aktie i ett Base scenario.
Läs fullständig aktieanalys här
Om Analyst Group: Ett av Sveriges främsta analyshus med fokus på små och medelstora börsbolag.
Läs mer om Analyst Group
Det här ett pressmeddelande från Analyst Group angående publicering av aktieanalys på Umida Group. Läsare kan anta att Analyst Group har mottagit ersättning för att framställa aktieanalysen. Uppdragsgivaren har inte haft någon möjlighet att påverka de delar där Analyst Group har haft åsikter om Bolaget, framtida värdering eller annat som skulle kunna tänkas utgöra en subjektiv bedömning.