AIK Fotboll släpper cuptröja som firar Allsvenskans 100-årsjubileum
I år är det hundra år sedan Allsvenskan grundades. Året var 1924 och AIK var med från start. Under hundra år har Allsvenskan format AIK, och AIK format Allsvenskan. Inget lag har spelat fler säsonger i högsta serien än AIK. Totalt nittiofem säsonger har haft svartgul närvaro. Men det är inte bara på plan man satt sitt avtryck. AIK är också det lag som vunnit publikligan i Allsvenskan flest gånger, hela 41 säsonger. Sammantaget kan man lugnt påstå att Allsvenskan inte varit densamma utan AIK, och vice versa. Genom framgångar och utmaningar har AIK som klubb vuxit sig starkare för varje år som gått.
Inför den hundrade säsongen kliver AIK ut på plan i en cuptröja inspirerad av 1924 års modell. Den är svart med gula och svarta detaljer och en v-ringad krage. För första gången under AIK och Nikes samarbete kommer laget spela i en tröja med lång ärm. Tröjan är skapad i 100% återvunnen polyester. De svarta detaljerna som går ton i ton med tröjans bas är tillverkade för hand och gjorda i 3D-silikon för att få fram högsta möjliga detaljrikedom. På bröstet ser vi bokstäverna "AIK" i gult. Dessa samt siffrorna på ryggen är gjorda av sammet och har en broderad ytterkant. Tröjan kommer i en specialframtagen produktbox inspirerad av Stockholms Stadion, vilket var AIK:s hemmaarena 1924.
Tröjan firar historien, men överskottet av intäkterna går till att värna om framtiden. AIK vet att barn och unga som växer upp med idrott och rörelse blir bättre människor. Därför är det en självklarhet för klubben att donera allt överskott från försäljningen av cuptröjan till att möjliggöra barn och ungas idrottande. Överskottet går oavkortat till Stadium Sports Camp, som är ett icke vinstdrivande bolag med mål att sätta barn i rörelse och ge dem tillgång till sport. Bidraget kommer ge barn utan ekonomiska medel möjlighet att delta på idrottsläger under sommaren 2024.
AIK kommer att sälja cuptröjan i 133 exemplar som fördelas genom en dragning bland klubbens årskortsinnehavare. Mellan den 17e och 23e februari kommer man kunna anmäla sitt intresse, och den 23e februari kl 15.00 kommer resultatet meddelas varpå vinnarna kommer kunna köpa cuptröjan till en kostnad av 1199 kronor styck. Ytterligare 133 tröjor kommer säljas via Stadium på stadium.se och 133 tröjor kommer säljas via Pro Direct på https://www.prodirectsport.com/. Dessa säljs inte via dragningar utan släpps kl 11.00 den 25 februari hos Stadium och kl 11.00 GMT (12.00 svensk tid) den 27 februari hos Pro Direct. Klubben vill rikta ett stort tack till de partners som upplåter sin plats på tröja och shorts för att göra detta möjligt. Vi tackar alla våra dräktpartners och självklart även till Nike.
Om Stadium Sports Camp:
Stadium Sports Camp är Sveriges största sport- och upplevelseläger som arrangerats av Stadium i 28 år. Sedan starten har över 100 000 barn och unga aktiverats. Deltagare mellan 11 och 15 år får chansen att utöva upp till 22 olika sporter och skapa minnen för livet under en veckas tid i Norrköping eller Halmstad. Stadium Sports Camp är ett icke vinstdrivande bolag och har delat ut över 60 miljoner kronor till föreningslivet sedan 1995.
Om AIK Fotbolls roll som samhällsaktör:
Initiativet att skänka överskottet av intäkterna från tröjsläppet till samhällsbyggande verksamhet är en del i AIK Fotbolls långa tradition av samhällsengagemang i allmänhet och barn i utsatta situationer i synnerhet. Ett exempel på detta är Svartgul Julafton som AIK Fotboll genomför med mål att ge barn med dysfunktionell hemmiljö en fin upplevelse under julen. Det Digitala Omklädningsrummet är ett initiativ för att utbilda ungdomar, ungdomsledare och föräldrar kring hot, trakasserier och mobbning på nätet och hur dessa kan motverkas. AIKs vanliga ungdomsverksamhet har också en stor roll i att ge många unga en meningsfull fritid med rörelse och gemenskap. Utöver arbetet med ungdomar jobbar AIK även tätt med Hjärt-Lungfonden som är klubbens officiella välgörenhetspartner.
Nedladdningsbara bilder:
https://we.tl/t-med4DWhdZ7