ADVERTY VISAR GOTT MOMENTUM OCH STÄRKER ORGANISATIONEN
Sammandrag | Första kvartalet | Helår | ||
2022-01-01 | 2021-01-01 | 2021-01-01 | ||
(KSEK om inget annat anges) | 2022-03-31 | 2021-03-31 | 2021-12-31 | |
Summa intäkter | 2 040 | 179 | 5 313 | |
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) | -4 940 | -5 342 | -21 818 | |
Rörelseresultat efter avskrivningar (EBIT) | -6 036 | -5 394 | -22 030 | |
Resultat före skatt | -6 083 | -5 395 | -22 040 | |
Periodens resultat | -6 083 | -5 395 | -22 040 | |
Periodens kassaflöde | 20 895 | -5 930 | -12 278 | |
Resultat per aktie, kr * | -0,19 | -0,26 | -0,97 | |
Resultat per aktie, kr ** | -0,19 | -0,17 | -0,69 | |
Eget kapital per aktie, kr * | 1,40 | 1,23 | 0,80 | |
Eget kapital per aktie, kr ** | 1,40 | 0,80 | 0,57 | |
Antal aktier | 31 811 688 | 20 641 771 | 22 641 771 |
* Beräknat på det faktiska antal aktier som fanns vid respektive periodslut. |
** Beräknat på det antal aktier som fanns vid senaste periodslut. |
Väsentliga händelser under perioden
- Bolaget genomför företrädesemission och tillförs cirka 39 MSEK före emissionskostnader
- Bolaget lanserar i två nya mobilspel genom partnerskap med Blayze Games
- Bolaget utser Calle Sténson som Chief Technology Officer
- Bolaget lanserar In-Play™-annonsteknik i första stora racingspelet från Wolves Interactive
- Bolaget släpper Unity SDK 4.0 med stöd för 2D-spel och en uppfräschad svit med högkvalitativa annonsskyltar för den ultimata in-game-annonsupplevelsen
Väsentliga händelser efter periodens slut
- Jonas Söderqvist börjar som ny VD
- Adverty ingår exklusivt partnerskap med Super League Gaming för In-Play-annonsering i Roblox
VD har ordet
Som ny VD vill jag börja med att säga tack för förtroendet att leda Adverty. Som ni vet har jag haft en inblick i bolaget från min plats i styrelsen, vilket var naturligtvis var en viktig del i mitt beslut att nu ta en operationell roll. Jag är övertygad om att Adverty har haft och kommer fortsättningsvis ha en ståndpunkt om att driva marknaden framåt, vi är en ledande kraft inom den globala metaverse-transformation som ligger framför oss.
Årets första kvartal har gett oss en traditionell blandning av sött och salt i form av både utmaningar samt en hel del positiva erfarenheter. Organisatoriskt sett har vi tillsatt en ny VD, befordrat Calle Stenson till Chief Technology Officer och är i en process att anställa en global försäljningschef. Vi har delat upp säljavdelningen i tydliga avgränsningar inom våra aktiva mediekanaler samt delat upp bolaget internt i tre tydliga enheter: plattform, media och sälj. Detta gör att vi har mer struktur på alla interna och externa processer och kan framöver vara mer aggressiva samt skapa fler tydliga paketeringar inom varje säljsegment, för att ytterligare öka vårt avtryck på marknaden.
Vi klev ur vårt starkaste kvartal någonsin och gick in i årets första kvartal, vilket i medievärlden är den period som är svårast att prognostisera. Vi hade förhoppningar om att kunna överträffa förra årets sista kvartal och vi gör ett riktigt bra första kvartal med en försäljningsökning om 1 729 procent i jämförelse med samma period förra året.
Under kvartalet avslutade vi en företrädesemission vilket inbringade cirka 32 mkr till bolaget. Med påfylld kassa står vi starka inför den expansion som nu påbörjats. Vi kommer att investera i försäljningsintensiva åtgärder och i nyckelmarknader. Stort fokus kommer att ligga på USA som vi ser som den viktigaste marknaden intäktsmässigt. Vi kommer också att öka takten och investera i fler spelutvecklare med hög räckvidd.
Ur ett medieperspektiv har vi haft ett starkt kvartal med flertalet nya publicister som tillkommit i vår portfölj, framför allt inom kategorierna sport, racing och FPS (First Person Shooter), där spel från Wolves Interactive, Joygame, Spektra Games och No Surrender Studio lanserats. Efter perioden har även den anrika publicisten Sir Studios lanserat sitt första spel med vår In-Play-teknik och därmed ytterligare stärkt vårt erbjudande inom racing-genren.
Under perioden gick vi dessutom in i ett exklusivt partnerskap med gaming- och esport-entertainment bolaget Super League Gaming och deras Bloxbiz-teknik med fler än 150 Roblox spel. Förutom exklusivitet i Norden har vi även licens att sälja dessa spel i USA, Latinamerika samt andra relevanta marknader som adderats efter partnerskapets lansering.
Med dessa nya spelutvecklare och samarbeten ser vi att vår resa mot en markant ökad räckvidd fortfarande är inom räckhåll.
Nu när pandemin börjat avta finns vi återigen på plats i många av branschens viktigaste konferenser och har under och efter perioden bland annat presenterat bolaget på Pocket Gamer Connects London, Game Developer Conference San Francisco och Techarenan Stockholm.
Med ett bra kvartal i ryggen och en redan upparbetad momentum så ser vi ljust på framtiden. Årets andra kvartal kommer att leverera många spännande möjligheter då vi stärker upp säljavdelningen med både nytt ledarskap i kombination med förbättrad struktur. Räckvidd och innehåll ger också stora möjligheter till att leverera tillväxt.
Mina ledord är tydliga och fungerar över tid: ”Keep it simple” och ”Follow the money”.
Jonas Söderqvist
VD
Adverty AB (publ)
Adverty i korthet
Det svenska adtech-bolaget Adverty har lanserat världens första programmatiska plattform för automatiserade, sömlösa annonser i mobilspel.
Plattformen baseras på patenterad teknik vilken bland annat bygger på studier kring ögat, dess synfält och uppfattningsförmåga. Annonsplattformen finns tillgänglig på några av världens största handelsplatser för automatiserad handel av digitala annonser.
Verksamheten bedrivs från eget kontor i Stockholm och teknisk utveckling sker även från Ukraina. Försäljning och affärsutveckling sker även i bl.a. England, Spanien, Turkiet och USA. Samarbetspartners i form av återförsäljare finns även i Asien och Latinamerika.
Denna rapport avser bolagets verksamhet under perioden 1 januari till och med den 31 mars 2022.
Försäljning och resultat
Nettoomsättningen uppgick till KSEK 1 854 (101) under första kvartalet. Det redovisade resultatet för första kvartalet uppgick till KSEK -6 083 (-5 395), vilket i all väsentlighet är i linje med budget och plan.
Resultatet per aktie under första kvartalet uppgick till SEK -0,19 (-0,17) med jämförbart antal aktier.
Investeringar
Advertys investeringar under första kvartalet uppgick till KSEK 1 922 (1 207). Investeringarna avser till största del immateriella anläggningstillgångar i form av aktiverade utvecklingsutgifter.
Avskrivningar
Resultatet för första kvartalet har belastats med KSEK 1 095 (52) i avskrivningar. Posterna avser primärt avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar.
Likviditet och finansiering
Bolaget hade vid periodens utgång KSEK 26 075 (11 528) i likvida medel. Per rapportdatumet hade bolaget räntebärande skulder om KSEK 457 (0).
Eget kapital, aktiekapital och antal aktier
Per den 31 mars 2022 uppgick Advertys egna kapital till KSEK 44 576 (25 358). Aktiekapitalet är fördelat på 31 811 688 aktier med ett kvotvärde om SEK 0,050. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget.
Aktien
Advertys aktier handlas på NGM Nordic SME under symbolen ADVT och innehar ISIN-kod SE0011724889.
Anställda
Per den 31 mars 2022 hade Adverty totalt 26 medarbetare, varav 7 anställda och 19 heltidskonsulter vilka är baserade i Stockholm, London, Lviv, Madrid, New York, Istanbul och Helsingfors. Av de 26 medarbetarna så är 5 kvinnor och är 21 män. Det är Advertys målsättning att öka antalet kvinnor.
Transaktioner med närstående
Inga transaktioner med närstående har förekommit under rapportperioden.
Redovisningsprinciper
Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3. Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår.
Granskning
Denna rapport har varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.
Kommande rapporttillfällen
Adverty lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:
9 juni 2022 Ordinarie årsstämma
17 augusti 2022 Delårsrapport januari – juni 2022
15 november 2022 Delårsrapport januari – september 2022
16 februari 2023 Bokslutskommuniké januari – december 2022
Adverty AB (publ), den 11 maj 2022
Styrelsen