Adverty uppvisar ordentlig tillväxt av publicister
Adverty, den ledande leverantören av in-game-annonsering och skapare av det programmatiska annonsformatet In-Play med flertalet patent, tog in 156 nya mobilspel från 23 nya publicister och spelutvecklare under 2022. Företaget har nu närmare 250 mobilspelsappar i sitt exklusiva In-Play-annonsnätverk, som nästan har fördubblats bara under de fyra sista månaderna av 2022 och ser en fortsatt stark tillväxt under 2023.
Bland de nya publicisterna finns ABI Game Studio med Yoga Workout, Dodreams med Drive Ahead, Falcon med Bob's World - Jungle Adventure och PiMe - Avatar Online samt Sulake med Hotel Hideaway: Virtual World.
Mer än hälften av de publicister som samarbetar med Adverty har nu In-Play-annonser i flera spel i sina portföljer: MondayOFF med 9 titlar, inklusive Gun Head Run och Mining Master, Dmobin med 15 titlar, inklusive Survival 456 But It's Impostor och Survivor In Rainbow Monster, och XGame med 20 titlar, inklusive MiniCraft: Blocky Craft 2022.
En av de viktigaste komponenterna i Advertys framgång inom In-Play-annonsering är kundtillfredsställelse. För publicisten MondayOFF passar In-Play-annonser utmärkt in i restaurangscenen i Like A Pizza och intäkter skapas utan att ta bort någon speltid från användarna. Adverty genererar en ökning av MondayOFFs totala reklamintäkterna med 6%, med över 7 miljoner visade varumärkesannonser varje månad i Like A Pizza, utan någon negativ inverkan på deras retention.
"För oss är det viktigt att behålla kunderna. Adverty ger återkommande ökade intäkter utan att påverka spelarens retentionsgrad. In-Play är nu en del av vår monetärisering för alla titlar", säger Dunkun Kang, medgrundare på MondayOFF.
Spelutgivaren Dodreams använder In-Play-annonser för att skapa ytterligare, och ha en stabil, intäktsström för sitt mobilspel Drive Ahead. Att föra in riktiga, varumärkesannonser i spelscenen på stadion gör också spelet mer realistiskt och höjer hela användarupplevelsen.
"Om jag ska vara uppriktig är intäkterna en av de främsta fördelarna med In-Play-annonser. Dessutom, istället för att placera falska annonser, för In-Play-annonser in riktiga varumärkesannonser i spelmiljön för att verkligen höja och fördjupa spelupplevelsen", förklarar Erik Pöntiskoski, vd på Dodreams.
In-game-annonsering tog ett stort kliv framåt under 2022, både ur ett medie- och gamingperspektiv. I augusti släppte branschen, genom IAB och Media Rating Council nya riktlinjer för mätning av sömlöst integrerade annonser i spel för första gången sedan 2009. Detta första steg för att etablera en branschstandard för In-Play-annonsering går helt i linje med Adverty's egenutvecklade och flerfaldigt patenterade teknik för mätning av annonsers synlighet, vilket kommer att leda till en accelererad onboarding av ännu fler varumärken till formatet inom en snar framtid.