ADVERTY LEVERERAR STARK TILLVÄXT OCH ACCELERERAR YTTERLIGARE - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

ADVERTY LEVERERAR STARK TILLVÄXT OCH ACCELERERAR YTTERLIGARE

SammandragTredje kvartalet
9 månader
Helår

2022-07-012021-07-01
2022-01-012021-01-01
2021-01-01
(KSEK om inget annat anges)2022-09-302021-09-30
2022-09-302021-09-30
2021-12-31








Summa intäkter3 6691 078
8 4682 309
5 313
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)-5 668-5 884
-16 461-16 634
-21 818
Rörelseresultat efter avskrivningar (EBIT)-6 924-5 937
-19 969-16 792
-22 030
Resultat före skatt-6 924-5 937
-20 016-16 793
-22 040
Periodens resultat-6 924-5 937
-20 016-16 793
-22 040
Periodens kassaflöde-7 965-7 734
4 090-10 557
-12 278
Resultat per aktie, kr *-0,22-0,26
-0,63-0,74
-0,97
Resultat per aktie, kr **-0,22-0,19
-0,63-0,53
-0,69
Eget kapital per aktie, kr *0,961,03
0,961,03
0,80
Eget kapital per aktie, kr **0,960,73
0,960,73
0,57
Antal aktier31 811 68822 641 771
31 811 68822 641 771
22 641 771

* Beräknat på det faktiska antal aktier som fanns vid respektive periodslut.
** Beräknat på det antal aktier som fanns vid denna rapports periodslut.

Väsentliga händelser under perioden
·       Bolagets patenterade och branschledande viewability-teknik för in-game-annonser, BrainImpression™, är nu tillgängligt i Oracle Moat
·       Bolaget lanserar branschens första teknik av strömmande video i In-Play™-annonser i samarbete med SeenThis
·       Bolaget och Drive Ahead!-utvecklaren Dodreams tillkännager ett exklusivt partnerskap för in-game-annonsering
·       Bolaget och Yazle tillkännager exklusivt partnerskap för in-game-annonsering i MENA-regionen
 
Väsentliga händelser efter periodens slut
·       Bolaget genomför en genomlysning av marknaden i syfte att kartlägga olika företagsstrategiska alternativ och anlitar Carlsquare som rådgivare
·       Bolaget och Apex Mobile Media tillkännager partnerskap för In-Play annonsering i Kanada
 

VD har ordet
 
För att citera mina sista ord i förra VD-ordet: “If we do more and make everything count, we will stand on the podium in the end”. Ett hårt arbete på alla fronter under året börjar nu ge avkastning på allvar och vi avslutar det tredje kvartalet med rekordförsäljning på 3,5 MSEK, en ökning med 32% mot förra kvartalet och 267% mot samma kvartal förra året, trots ett säsongsindex i den digitala branschen på minus 2% (källa: IRM). Försäljningen under årets första nio månader visar en ökning på 332% jämfört samma period föregående år. 

Vi har nu två starka kvartal bakom oss som ett direkt resultat av effektivisering av teknikplattform, organisation och arbetsstrukturer. Vår effektivisering har accelererat både affärs- och produktutveckling, och vi har under och efter perioden lanserat 3:e-parts-viewability-verifiering av vår speltrafik, strömmande videoannonser för displayannonsytor, flertalet nya spel i olika genrer och storlekar, samt både nya säljpartners i strategiskt viktiga områden och programmatiska integreringar med stora aktörer. 

Denna positiva trend fortsätter under skrivande stund och allt det arbete vi lagt ner på att optimera säljpartners och programmatiska handelsplatser har gett resultat. Fler och fler varumärken hittar och köper oss programmatiskt, och det är där vi ser den största utväxlingen och skalbarheten framöver. Med en månad in på årets sista kvartal är vår bedömning att avsluta året med intäkter om ca. 6 MSEK för det fjärde kvartalet och totalt ca. 14 MSEK för 2022, vilket på årsbasis är nästan en tredubbling mot 2021. Med nuvarande strategi och marknadsutveckling ser vi en stark försäljningstillväxt som motsvarar ytterligare en tredubbling under 2023, samt en snabbt växande annonskategori de kommande åren.

Vi har hittills under året fördubblat antalet mobilspel som använder vårt Unity SDK, mycket tack vare ett marknadsledande erbjudande till publicister i form av suverän teknik, support och smidig onboarding. Detta lägger även grunden för en kommersiell uppskalning av antal spel de kommande åren.

Viktigt i sammanhanget är även kommersialiseringsnivån på befintlig trafik, där vi på senare tid har lyckats optimera de programmatiska komponenterna i plattformen gällande fyllnadsgrad, prisnivåer, geo-sortering och formathantering, vilket bidragit med en effektivisering på 300%.

Vi har idag marknadens mest effektiva plattform för programmatisk In-Play-annonsering och vi har kommit en lång väg sedan starten för några år sedan. Det är fortfarande en bit bort innan In-Play-formatet är helt kompatibelt med hur man köper och mäter programmatiska annonser idag. En viktig milstolpe och stark komponent till att detta slutligen kommer att ske är att marknaden standardiserar formaten och mättekniken för in-game-annonsering. I slutet av augusti släppte IAB och Media Rating Council de första riktlinjerna för detta, vilka går helt i linje med våra viewability-patent. Detta skapar ett oerhört värde för vårt IP och kan på längre sikt möjliggöra helt nya intäktsströmmar.

Under andra delen av året har vi aktivt arbetat med att etablera USA som marknad och vår plan är att finnas där med både personal och fler kunder under tidigt 2023. Även Europa, Asien och Latinamerika är växande marknader efter att vi jobbat aktivt med starka säljpartners i respektive regioner.

Vi kommer att fortsätta lägga stort fokus på videostöd med ambition att leverera programmatisk video i In-Play och till CTV, då efterfrågan på video ökar konstant, framförallt i USA, samt att formatet gifter sig väl med både speldesign och målgrupper inom gaming.

Under senaste tiden har intresset för Adverty som bolag tilltagit. Det i kombination med en fortsatt hög aktivitet på marknaden för företagstransaktioner har resulterat i att vi anlitat Carlsquare som finansiell rådgivare. Carlsquare har stor erfarenhet inom M&A med global täckning och vi vill i detta syfte sondera marknaden och se över om tidpunkten är rätt och vi redan har möjlighet att delta i en konsolidering av vår vertikal på attraktiva villkor för Advertys aktieägare.

 
Jonas Söderqvist
VD
Adverty AB (publ)

Adverty i korthet
Det svenska adtech-bolaget Adverty har lanserat världens första programmatiska plattform för automatiserade, sömlösa annonser i mobilspel.

Plattformen baseras på patenterad teknik vilken bland annat bygger på studier kring ögat, dess synfält och uppfattningsförmåga. Annonsplattformen finns tillgänglig på några av världens största handelsplatser för automatiserad handel av digitala annonser.

Verksamheten bedrivs från eget kontor i Stockholm och teknisk utveckling sker även från Ukraina. Försäljning och affärsutveckling sker även i bl.a. England, Tyskland, Spanien, Turkiet och USA. Samarbetspartners i form av återförsäljare finns även i Asien och Latinamerika.

Denna rapport avser bolagets verksamhet under perioden 1 januari till och med den 30 september 2022.

Försäljning och resultat
Nettoomsättningen uppgick till KSEK 8 055 (1 866) under niomånadersperioden, jämte KSEK 3 528 (960) under tredje kvartalet. Det redovisade resultatet för niomånadersperioden uppgick till KSEK -20 016 (-16 793), jämte KSEK -6 924 (-5 937) under tredje kvartalet.
 
Resultatet per aktie under niomånadersperioden uppgick till SEK -0,63 (-0,53), jämte SEK
-0,22 (-0,19) under tredje kvartalet, med jämförbart antal aktier.
 
Investeringar
Advertys investeringar under niomånadersperioden uppgick till KSEK 5 812 (4 072), jämte KSEK 2 007 (1 665) under tredje kvartalet. Investeringarna avser till största del immateriella anläggningstillgångar i form av aktiverade utvecklingsutgifter.
 
Avskrivningar
Resultatet för niomånadersperioden har belastats med KSEK 3 508 (158) i avskrivningar, jämte KSEK 1 256 (53) under tredje kvartalet. Posterna avser primärt avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar.
 
Likviditet och finansiering
Bolaget hade vid periodens utgång KSEK 9 271 (6 901) i likvida medel. Per rapportdatumet hade bolaget räntebärande skulder om KSEK 577 (457). Styrelsen utvärderar löpande olika finansieringsalternativ, primärt bankfinansiering, för att säkerställa bolagets långfristiga finansiering och optimala kapitalstruktur.
 
Eget kapital, aktiekapital och antal aktier
Per den 30 september 2022 uppgick Advertys egna kapital till KSEK 30 643 (23 282). Aktiekapitalet är fördelat på 31 811 688 aktier med ett kvotvärde om SEK 0,047. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget.
 
Aktien
Advertys aktier handlas på NGM SME under symbolen ADVT och innehar ISIN-kod SE0011724889.
 
Anställda
Per den 30 september 2022 hade Adverty totalt 29 medarbetare, varav 11 anställda och 18 heltidskonsulter vilka är baserade i Stockholm, London, Lviv, Madrid, Istanbul, Madrid och München. Av de 29 medarbetarna så är 9 kvinnor och är 20 män. Det är Advertys målsättning att öka antalet kvinnor.
 
Transaktioner med närstående
Inga transaktioner med närstående har förekommit under rapportperioden.
 
Redovisningsprinciper
Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3. Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår.
 
Granskning
Denna rapport har varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.
 
Kommande rapporttillfällen
Adverty lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:
 
16 februari 2023                   Bokslutskommuniké januari – december 2022

 
Adverty AB (publ), den 1 november 2022
Styrelsen

Bifogade filer

Nyheter om Adverty

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Adverty

Senaste nytt