ADVERTY LEVERERAR ENLIGT PLAN FÖR ATT NÅ 50 MILJONER 2023
VD Ordet Q1 2023
“Adverty tar första plats, toppar konkurrenterna som det största nätverket för In-Play-annonser enligt appanalysföretaget Apptopia”.
Ett år har gått sedan jag tog rollen som VD. Vilket år och vilken resa vi har gjort tillsammans. Jag är oerhört stolt över allt vi hittills lyckats med. Att kliva in i ett nytt år efter ett fantastiskt fjärde kvartal är alltid utmanande. Jag vet vilka förväntningar som finns på Adverty och vi arbetar hårt för att möta dem. I år handlar allt om att fortsätta det vi påbörjade 2022, att fokusera på samarbeten som genererar inkrementella intäkter och nya publicister som ger oss en större unik global räckvidd.
Det första kvartalet blev det näst bästa genom vår historia. Med en omsättning på 4,5 mkr och med en ökning på 137% YoY ligger vi helt i linje med planen att nå 50 mkr i total omsättning för 2023, med säsongsindex i åtanke.
Även bruttoresultatet ökade ordentligt och uppgick till 1,526 mkr jämfört med -0,055 mkr för samma period föregående år, vilket ger en bruttomarginal om 34% för första kvartalet 2023. Det är återigen tydligt att vi har en stor skalbarhet i vår intäktsmodell där vi påvisar väsentliga framgångar kvartal efter kvartal.
Att vi återigen ökar så markant år efter år är ett resultat av att vi arbetar metodiskt och målmedvetet med alla relationer, nya som gamla, samt att vi inte lämnar en enda sten orörd.
På tal om nya relationer har vi stärkt säljsidan med nya partnerskap under samt efter första kvartalets utgång: League-M i DACH regionen, Bond Digital i Turkiet, MediaFarm i Polen och utökat Azerion-samarbetet i USA, samt nya integrationer med Loopme, ConnectAd samt Eskimi (som är vår första direktintegrerade DSP). Detta gör att vi kan arbeta mer aktivt med vår spelportfölj och skapa högre fyllnadsgrad samt få ut högre priser när vi kan paketera all media på ett mer effektivt sätt.
På kampanjnivå aktiverade vi under perioden närmare 40 kampanjer, jämfört med 7 kampanjer under samma period förra året, vilket vittnar om att de partnerskap som vi skapat genererar väldigt mycket traction i de regioner där de verkar.
Andra halvan av 2022 var en extrem period avseende signering av nya spelpublicister och 2023 har börjat i samma anda. Totalt 50 nya spel gick live - 30 av dessa från existerande och 20 från nya publicister. 9 helt nya publicister med en riktigt bra blandning av olika genrer som sport, racing och hypercasual. 5 av dessa 9 publicister aktiverade simultant fler än ett spel vid lansering. Återigen ett styrkebesked från vårt väldigt kompetenta supply-team.
Vi har varit ute och presenterat bolaget på olika event under kvartalet också. Mobidictum i Turkiet, Pocket Gamer Connects i London, Gamesforum i Barcelona samt GDC i San Francisco. När vi besöker denna typ av event öppnas det alltid upp en mängd intressanta möjligheter och vid efterföljande uppföljningar blir det väldigt ofta en affär.
Vidare har vi haft 3 roadshows där vi träffat köpare för att dels utbilda men även för att prata konkreta affärsmöjligheter. New York med IAB PlayFronts och 11 strategiska möten, Köpenhamn där vi träffade alla medieholdingbolag samt flera stora direktkunder, samt Dubai där vi hjälpte vår partner Yazle att utbilda medieköpare till att förstå produkten och tjänsten bättre för att de framledes skall kunna sjösätta fler In-Play-kampanjer i snabbare takt.
Vi jobbar kontinuerligt med att se över prestandan på plattformen och det första kvartalet i år har inte varit ett undantag. Vi har sett över hur hanteringen av data kan optimeras ytterligare samt gjort en hel del justeringar vilka resulterat i lägre kostnader för drift av hela plattformen. Detta kommer även att ge oss möjligheten att accelerera monitoreringen av en växande spelportfölj.
Samarbetet med Scuti går framåt, tillsammans har vi säkrat ett antal publicister som vill gå vidare och genomföra konkreta tester. Detta sker under andra kvartalet för att dokumentera effektiviteten av en kombination av In-Play-annonsering och en integrerad g-commerce-produkt.
Under kvartalet har bolaget upphandlat en finansieringslösning som jag är mycket nöjd över. Denna finansieringsform ger bolaget tillgång till långsiktig finansiering, vilket är avgörande för vår framtida tillväxt och utveckling. Genom att säkra en stabil och långsiktig finansieringsform kan vi också minimera riskerna och osäkerheten som är förknippade med kortsiktig finansiering. Detta ger oss en stark grund att bygga vår verksamhet på och skapa möjligheter att ta initiativ som kommer leda till ytterligare utveckling samt tillväxt.
Med det vi har levererat så här långt under året finns det bara en väg framåt, och det är uppåt.
Mina sista ord får bli: “Do More - Make It Count”
Jonas Söderqvist
VD
Adverty AB (Publ)