ADVERTY GÖR STORA FRAMSTEG OCH DRIVER MARKNADEN FRAMÅT
Sammandrag | Andra kvartalet | Första halvåret | Helår | ||
2022-04-01 | 2021-04-01 | 2022-01-01 | 2021-01-01 | 2021-01-01 | |
(KSEK om inget annat anges) | 2022-06-30 | 2021-06-30 | 2022-06-30 | 2021-06-30 | 2021-12-31 |
Summa intäkter | 2 760 | 1 053 | 4 800 | 1 231 | 5 313 |
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) | -5 853 | -5 408 | -10 793 | -10 750 | -21 818 |
Rörelseresultat efter avskrivningar (EBIT) | -7 010 | -5 462 | -13 046 | -10 856 | -22 030 |
Resultat före skatt | -7 010 | -5 462 | -13 093 | -10 857 | -22 040 |
Periodens resultat | -7 010 | -5 462 | -13 093 | -10 857 | -22 040 |
Periodens kassaflöde | -8 840 | 3 107 | 12 055 | -2 823 | -12 278 |
Resultat per aktie, kr * | -0,22 | -0,24 | -0,41 | -0,48 | -0,97 |
Resultat per aktie, kr ** | -0,22 | -0,17 | -0,41 | -0,34 | -0,69 |
Eget kapital per aktie, kr * | 1,18 | 1,29 | 1,18 | 1,29 | 0,80 |
Eget kapital per aktie, kr ** | 1,18 | 0,92 | 1,18 | 0,92 | 0,57 |
Antal aktier | 31 811 688 | 22 641 771 | 31 811 688 | 22 641 771 | 22 641 771 |
* Beräknat på det faktiskta antal aktier som fanns vid respektive periodslut. | |||||
** Beräknat på det antal aktier som fanns vid denna rapports periodslut. |
Väsentliga händelser under perioden
· Jonas Söderqvist börjar som ny VD
Väsentliga händelser efter periodens slut
· Bolaget lanserar branschens första teknik av strömmande video i In-Play™-annonser i samarbete med SeenThis
· Bolagets patenterade och branschledande viewability-teknik för in-game-annonser, BrainImpression™, blir tillgängligt i Oracle Moat
· Bolaget tillsammans med Drive Ahead!-utvecklaren Dodreams, tillkännager ett exklusivt partnerskap för in-game-annonsering
VD har ordet
Som nytillträdd vd lämnar jag nu ett helt kvartal bakom mig och vi går in i mitt andra kvartal där jag ärligt kan säga att vi har gjort allt vi kan för att föra företaget och marknaden framåt. Jag är mycket stolt över vad vi har åstadkommit under denna period. Ofta ser man företag som bara fokuserar på en eller två saker; vi har ändrat minst en sak i varje aspekt av Adverty för att skapa den mest effektiva organisationen som snabbt ska föra oss in i framtiden.
När jag ser tillbaka på det andra kvartalet ser jag tillväxt, uppnådda förväntningar, fler konstruktiva möten, flera nya partnerskap, produktutveckling och ökat utbud av spel. Vi har omstrukturerat försäljningsavdelningen, skapat mer utrymme för utveckling av vår spelportfölj, optimerat våra arbetsprocesser, utvecklat förbättrade CRM-projektledningsverktyg i vår plattform samt etablerat smidigare arbetsflöden inom finans för att få en effektivare överblick över varje enskild transaktion.
De förändringar vi gjort i försäljningsorganisationen har gett resultat - vi ser en mer strukturerad försäljningsutveckling än någonsin tidigare och vi lyckades öka försäljningen med 232% jämfört med samma kvartal förra året. Varje avdelning har vuxit betydligt jämfört med tidigare år - vi stängde fler direkta kampanjer (+62%), vi ökade globala partnerskap (+3 nya) och samarbetade med fler programmatiska plattformar (+1 ny). Allt detta arbete skapar en enorm möjlighet till tillväxt i närtid.
För att hålla farten i försäljningen uppe har vi vidtagit åtgärder för att öka vårt utbud ytterligare genom att anställa fler strategiska personer för att förstärka supply-teamet, redo att ta sig an nya publicister. Under kvartalet säkrade vi flera viktiga publicister och nya spel (Dodreams, Sir studios, Cerebellium Apps, Wolves Interactive) för att öka vår globala räckvidd för In-Play.
Under andra kvartalet tog vi inte bara ett stort steg framåt genom att möjliggöra branschens första mätfunktioner inom in-game viewability tillsammans med Oracle Moat, vi skapade och lanserade också ett banbrytande 3:e-parts-mätverktyg för hela branschen, som hjälper annonsörer att ta sig an in-game-format så friktionsfritt som möjligt, samt att vi hjälper marknaden att mogna.
Vi vet att en av de viktigaste frågorna i dagsläget är att säkra upp fortsatta och ökande investeringar på köparsidan samt att attrahera fler varumärken till in-gaming annonsering. Genom att använda SeenThis streaming-videoteknik tillsammans med vår annonsplattform och vår expertis inom In-Play-paketering, erbjuder vi nu annonsörer en helt unik och branschens första produkt för streamade videoannonser inom display-annonsering i spel. Detta skapar i sig en enorm möjlighet till framtida utveckling och intäktstillväxt.
När jag blickar framåt kan jag bara se framgång. Om man lägger till allt det vi har gjort hittills och vad vårt fokus är framåt har jag bara en sak till att säga: “If we do more - and make everything count - we will stand on the podium in the end.”
Jonas Söderqvist
VD
Adverty AB (publ)
Adverty i korthet
Det svenska adtech-bolaget Adverty har lanserat världens första programmatiska plattform för automatiserade, sömlösa annonser i mobilspel.
Plattformen baseras på patenterad teknik vilken bland annat bygger på studier kring ögat, dess synfält och uppfattningsförmåga. Annonsplattformen finns tillgänglig på några av världens största handelsplatser för automatiserad handel av digitala annonser.
Verksamheten bedrivs från eget kontor i Stockholm och teknisk utveckling sker även från Ukraina. Försäljning och affärsutveckling sker även i bl.a. England, Tyskland, Spanien, Turkiet och USA. Samarbetspartners i form av återförsäljare finns även i Asien och Latinamerika.
Denna rapport avser bolagets verksamhet under perioden 1 januari till och med den 30 juni 2022.
Försäljning och resultat
Nettoomsättningen uppgick till KSEK 4 527 (906) under första halvåret, jämte KSEK 2 672 (804) under andra kvartalet. Det redovisade resultatet för första halvåret uppgick till KSEK -13 093 (-10 857), jämte KSEK -7 010
(-5 462) under andra kvartalet, vilket i all väsentlighet är i linje med budget och plan.
Resultatet per aktie under första halvåret uppgick till SEK -0,41 (-0,48), jämte SEK -0,22
(-0,24) under andra kvartalet, beräknat på det antal aktier som fanns vid denna rapports periodslut.
Investeringar
Advertys investeringar under första halvåret uppgick till KSEK 3 804 (2 407) jämte KSEK 1 882 (1 200) under andra kvartalet. Investeringarna avser till största del immateriella anläggningstillgångar i form av aktiverade utvecklingsutgifter.
Avskrivningar
Resultatet för första halvåret har belastats med KSEK 2 253 (106) i avskrivningar, jämte KSEK 1 157 (53) under andra kvartalet. Posterna avser primärt avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar.
Likviditet och finansiering
Bolaget hade vid periodens utgång KSEK 17 236 (14 635) i likvida medel. Per rapportdatumet hade bolaget räntebärande skulder om KSEK 528 (350).
Eget kapital, aktiekapital och antal aktier
Per den 30 juni 2022 uppgick Advertys egna kapital till KSEK 37 566 (29 218). Aktiekapitalet är fördelat på 31 811 688 aktier med ett kvotvärde om SEK 0,047. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget.
Aktien
Advertys aktier handlas på NGM Nordic SME under symbolen ADVT och innehar ISIN-kod SE0011724889.
Anställda
Per den 30 juni 2022 hade Adverty totalt 25 medarbetare, varav 7 anställda och 18 heltidskonsulter vilka är baserade i Stockholm, London, Lviv, Madrid, München, Istanbul och Helsingfors. Av de 25 medarbetarna så är 6 kvinnor och 19 är män. Det är Advertys målsättning att öka antalet kvinnor.
Transaktioner med närstående
Inga transaktioner med närstående har förekommit under rapportperioden.
Redovisningsprinciper
Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3. Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår.
Granskning
Denna rapport har varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.
Kommande rapporttillfällen
Adverty lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:
15 november 2022 Delårsrapport januari – september 2022
16 februari 2023 Bokslutskommuniké januari – december 2022
Adverty AB (publ), den 17 augusti 2022
Styrelsen