Adverty och Scuti skapar direkta konverteringsmöjligheter inom In-Play-annonsering
Adverty inleder idag ett samarbete med Scuti, en pionjär inom “rewarded gCommerce”, för att skapa direkta konverteringsmöjligheter för varumärken inom In-Play-annonsering.
Adverty AB (publ), den ledande plattformen för in-game annonsering i spel och skapare av det programmatiska annonsformatet In-Play med flertalet patent, tillkännager idag ett partnerskap med Scuti, spelbranschens pionjär inom “rewarded gCommerce” (e-handel genom spel). Partnerskapet kommer att göra det möjligt för spelare att köpa varumärken som de ser under spelets gång, direkt från sin spel-lobby, och få belöningar för varje köp. Belöningar som de kan använda för att spendera på föremål i spelet, vilket främjar en bättre, mer varumärkesdriven spelupplevelse.
För första gången någonsin kommer sömlös reklam i spel att erbjuda varumärken en helhetslösning från första kontakt till faktiskt köp, vilket ger varumärken direkt avkastning på investerat kapital som länge efterfrågats.
Scuti, som är etablerat av veteraner inom spelindustrin, ger spelutvecklare en effektiv plattform för att optimera intäkter, konverteringar och bibehållande av sina spelare genom en egen marknadsplats för e-handel och ett interoperabelt belöningsprogram som lanseras från deras spel-lobby. Hittills har företaget tecknat avtal med över 30 publicister och strategiska partners och räknar med att ha över 100 miljoner aktiva användare månatligen genom de spel som är kopplade till dess nätverk i slutet av 2023. Värt att notera är att Scutis grundare också var pionjärer inom In-Play-annonsering för nästan 20 år sedan med Massive Inc, som senare förvärvades av Microsoft.
Adverty levererar spektakulära In-Play-annonser för att koppla samman varumärken med unikt engagerade målgrupper i stor skala, samtidigt som nya intäktsströmmar möjliggörs för spelutvecklare. Under de senaste 12 månaderna har Adverty kraftigt utökat sin globala räckvidd och har idag mer än 270 mobilspelsappar i sitt nätverk. Scuti kommer också att sälja Advertys In-Play-portfölj på den amerikanska marknaden och arbeta direkt med varumärkespartners och ledande byråer för att skapa kampanjer i spel som bygger på samarbetets helhetslösning.
"Kombinationen av In-Play-annonser och gCommerce är en “game changer” för spelindustrin", säger Jonas Söderqvist, VD för Adverty. "Scutis unika plattform ger varumärken möjlighet att sälja direkt från de spel som använder sig av Advertys In-Play-annonser. Detta gör det möjligt för oss att ge spelutvecklare optimal avkastning samtidigt som vi ger spelarna en ännu bättre upplevelse".
Tillsammans kommer Scuti och Adverty att skapa ett harmoniskt samspel mellan spelare, varumärken och spelutvecklare. Scuti erbjuder spelare en plattform där de kan köpa de varumärken de upplever i sina spel via Adverty-annonser, inuti spelen, vilket ger varumärken en direkt avkastning på investerat kapital, något som hittills har saknats i reklam i spel. För speltillverkare ger det kombinerade partnerskapet en säker och stadig inkomstkälla, vilken belönar spelarna och i sin tur främjar ytterligare konsumtion i spel genom Scutis belöningssystem.
"Partnerskapet med Adverty kommer att öppna upp för större varumärkesinvesteringar i spel", säger Nicholas Longano, VD och grundare av Scuti. "Det ger varumärken en direkt avkastning på deras investeringar, något som hittills inte har varit tillgängligt för dem. Detta uppmuntrar till att investera mer i In-Play-annonser, samtidigt som det ger varje spelutvecklare möjlighet att optimera sina annonsintäkter och addera ytterligare intäkter från Scutis exklusiva gCommerce-plattform. I slutändan är det spelarna som vinner, med förhöjd realism genom äkta reklam, bättre produkterbjudanden och belöningar som används för att förbättra den totala spelupplevelsen."
Om Scuti
Scuti är marknadsplatsen för spelare och en pionjär inom rewarded gCommerce, som nås via videospel och metaverser som är anslutna till Scuti Network. Scuti ger spelarna direkt tillgång till bättre produkter, kampanjerbjudanden och spännande belöningar, som kan lösas in mot virtuella föremål i spel, växlas mot inhemsk valuta eller för att köpa fysiska varor i Scuti-katalogen. Scuti har byggts upp av veteraner från videospelsbranschen med bakgrund från Blizzard Entertainment, Epic Games, Zynga, Electronic Arts och Xbox Game Studios.
Scuti är ett portföljföretag i Fasanara Capital group investment house. Fasanara Capital är ett oberoende, ägarstyrt, alternativt kapitalförvaltningsbolag som är auktoriserat och reglerat av Financial Conduct Authority. Fonden förvaltar tillgångar på cirka 4 miljarder dollar.