Accelererad tillväxt med god lönsamhet: Delårsrapport, januari - mars 2022
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Accelererad tillväxt med god lönsamhet: Delårsrapport, januari - mars 2022

Första kvartalet 

  • Nettoomsättningen uppgick till 118,7 Mkr (94,4) vilket innebär en nettoomsättningstillväxt om 26% (11%) 
  • Repetitiva intäkter uppgick till 71,9 Mkr (52,2)
  • Kvartalet belastades av jämförelsestörande poster om 0,0 Mkr (0,0) (omvärdering optionsskuld)
  • EBITA uppgick till 30,4 Mkr (26,3) vilket innebär en EBITA marginal om 26% (28%)
  • Justerad EBITA marginal uppgick till 26% (28%)
  • Resultat efter skatt uppgick till 16,2 Mkr (16,8)
  • Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 1,22 kr (1,26) och efter utspädning till 1,22 kr (1,26)

Vd har ordet 

Vi lämnar det första kvartalet bakom oss med ett starkt inflöde av återkommande intäkter, vilket leder till en accelererad ARR-tillväxt på 38 %. Den totala tillväxten uppgår till 26 %I januari introducerades ett trettiotal nya kollegor och vi fortsätter med ett högt rekryteringstempo inom alla roller på samtliga marknader. Lönsamheten är fortsatt god och EBITA-marginalen uppgår till 26 %.

Framgångsrika kundrelationer som konkurrensmedel
Vårt mål är alltid att hjälpa företag att bli riktigt vassa på kundvård och kundhantering, så de i sin tur kan hjälpa sina kunder på ett riktigt bra sätt. Att våra kunder, däribland Volvofinans Bank och Mälarenergi, vinner priser för bästa kundservice i sina branscher, är därför precis i linje med vår ambition. Med en teknisk plattform som tillåter företag att växa och utvecklas, kan vi leverera ett konstant värde - inte bara vid införandet, utan över tid. Lysande exempel på det är arbetet som gjorts tillsammans med Swedese Möbler AB och Energi Danmark A/S, för att modernisera och förbättra deras befintliga lösningar. 

Kundvård som konkurrensmedel har alltid varit viktigt, men i en värld där tjänster och produkter blir mer och mer lika samtidigt som prispressen hårdnar, är riktigt proffsig kundhantering ett sätt att sticka ut. Lyckas vi med detta gör vi inte bara våra kunder framgångsrika utan också livet som slutkund betydligt enklare.  

Ökad fart på våra europeiska marknader
Som vi tidigare nämnt har affärsläget på marknaderna succesivt förbättrats, vilket nu bidrar till en dubblerad nettoomsättning i övriga Europa. Under kvartalet har vi forsatt att göra många fina affärer, inte minst inom våra branschvertikaler. Vi hälsar bland annat danska Provinord A/S, nederländska Raxtar B.V. och norska Gudbrandsdal Energi AS samt det svenska konsultbolaget Semcon AB välkomna som kunder.  

Samtidigt hann vi precis börja jubla åt ländernas återöppnande, när Rysslands invasion av Ukraina lade sig som ett tungt täcke över världen och skapade ny osäkerhet på marknaden. Lime påverkas inte direkt av invasionen då vi inte har någon direkt försäljning till eller någon verksamhet i vare sig Ukraina eller Ryssland. Det pågående kriget påverkar det globala eknomiska marknadsläget och det är svårt att avgöra vilka konsekvenser detta kommer att få. Marknadsläget har dock förbättrats med den avklingande pandemin och i dagsläget är marknaden för CRM-lösningar god och vi ser inte att händelserna i Ukraina försämrar våra möjligheter att göra affärer.

Produktpaketering - vägen till snabbare leveranser och ökat kundvärde
En tydlig trend på CRM-marknaden är att kunderna i allt högre grad efterfrågar branschspecifika lösningar som kan implementeras på kort tid. Vi jobbar idag med en tydligare paketering för lösningar inriktade på sälj, marknadsföring och ärendehantering, liksom för utvalda branschvertikaler. Det ska hjälpa våra kunder att komma i gång snabbare med precis rätt lösning och ge oss möjlighet att fokusera på den unika twisten - anpassningar som skapar det där avgörande, extra värdet för kunden.  

Ytterligare en produktnyhet som skapar stort värde för våra kunder är lanseringen av vår webbchattlösning, Lime Chat. Tack vare ett lyckat integrationsarbete med vårt tyska förvärv Userlike, är de första kunderna nu redo att köra i gång med denna nya funktionalitet som gör det enkelt för företag att kommunicera med sina kunder i alla moderna kanaler.

Investering i fortsatt tillväxt
Sedan flera år tillbaka har vi kunnat erbjuda Lime Go – en fantastisk produkt för säljorganisationer. Samtidigt vet vi att den inte alltid har uppnått sin fulla potential. När vi inte når det resultat vi efterfrågar, måste vi våga bryta mönster. Vi har ett starkt och framgångsrikt maskineri som gjort vår huvudprodukt, Lime CRM, till en av de självklara spelarna på marknaden. Lime Go är en annan typ av produkt och kräver därmed en annan typ av styrning för att nå sin fulla potential. Därför har vi valt att bryta ut Lime Go till ett eget affärsområde. Vi ser redan nu positiva tecken på att detta är rätt väg framåt, genom förbättrad nyförsäljning och ökad takt för rekryteringarna till utvecklingsteamet.

Med allt fler affärer och långsiktig etablering i Europa, högt rekryteringstempo och tydligare erbjudanden, fortsätter vi att leverera långsiktig lönsam tillväxt på en marknad som ständigt möter nya utmaningar.


/Nils Olsson, VD & koncernchef, Lime Technologies
 

Läs hela rapporten i bifogad PDF


 

Inbjudan till webcast för presentation av Lime Technologies kvartalsrapport för januari - mars 2022

Idag den 26 april 2022, kl. 09:30, hälsas analytiker, investerare, media och övriga intresserade välkomna att delta i en webcast där Limes vd och koncernchef, Nils Olsson, och CFO, Magnus Hansson, kommenterar den publicerade rapporten och svarar på frågor. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Limes hemsida för investerare.

Länk till webcasten finner ni här.


För ytterligare information, kontakta:

Lime Technologies AB (publ)

Nils Olsson, CEO / +46 736-44 48 55 / [email protected]

Magnus Hansson, CFO & Head of Investor Relations / +46 708-55 55 40 / [email protected]

Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation. Informationen är sådan som Lime Technologies AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s förordning om marknadsmissbruk och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2022, kl. 07:50.


Om Lime
Lime hjälper europeiska företag att bli bättre på kundvård. Bolaget utvecklar och säljer digitala produkter för ”Customer Relationship Management” - utveckling och hantering av kundrelationer. Lime grundades 1990 och har över 350 anställda på kontoren i Lund, Stockholm, Göteborg, Gävle, Oslo, Köpenhamn, Utrecht, Köln och Helsingfors. Bland kunderna finns allt från små enmansföretag till stora organisationer. www.lime-technologies.se

Bifogade filer

Delårsrapport, januari - mars 2022https://mb.cision.com/Main/17595/3552286/1568732.pdf

Nyheter om Lime Technologies

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Lime Technologies

Senaste nytt