Accelererad tillväxt för Boozt i fjärde kvartalet med förväntad tillväxt om 20-25% under 2022
Boozt AB Q4-rapport, Januari 1 - December 31 2021
Finansiell information fjärde kvartalet
- Nettoomsättningen uppgick till 1 967,9 miljoner kronor, med en nettoomsättningstillväxt om 38,1% (i lokal valuta ~ 38%) Nettoomsättningstillväxt om 36,1% i Boozt.com och 52,3% i Booztlet.com jämfört med det fjärde kvartalet 2020, respektive 75,0% i Boozt.com och 238,7% i Booztlet.com jämfört med det fjärde kvartalet 2019
- Bruttomarginalen uppgick till 41,0% (43,0)
- Justerad rörelsemarginal uppgick till 7,6% (9,9)
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,31 kronor (1,41) och efter utspädning till 1,29 (1,35) kronor
- Fritt kassaflöde uppgick till 327,2 miljoner kronor (25,9)
Finansiell information januari - december 2021
- Nettoomsättningen uppgick till 5 813,8 miljoner kronor, med en nettoomsättningstillväxt om 33,4% (i lokal valuta ~ 35%). Nettoomsättningstillväxt om 30,6% i Boozt.com och 51,2% i Booztlet.com jämfört med helåret 2020, respektive 56,1% i Boozt.com och 234,8% i Booztlet.com jämfört med helåret 2019
- Bruttomarginalen uppgick till 40,4% (40,6)
- Justerad rörelsemarginal uppgick till 5,9% (6,7)
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,87 kronor (2,27) och efter utspädning till 2,81 (2,21) kronor
- Fritt kassaflöde uppgick till -365,1 miljoner kronor (596,5), drivet av investeringar i utökad hanteringskapacitet samt väsentlig lageruppbyggnad inför AW 2021 och SS 2022
Väsentliga händelser
- Stark Black Friday-vecka bidrog till en uppdatering av den förväntade omsättningstillväxten till den övre delen av prognosen för 2021
- Boozt kommer till följd av ett ökat börsvärde att byta lista från Nasdaq Mid Cap till Nasdaq Large Cap
Väsentliga händelser efter rapportperioden
- Boozt förvärvade resterande 33,3% av aktierna i Everyday Luxury Feeling A/S (Rosemunde)
- Positiv vinstvarning lämnad den 1 februari 2022 på grund av att nettoomsättningstillväxten och den justerade rörelsemarginalen för 2021 överträffade tidigare kommunicerad prognos
VD Hermann Haraldsson säger: ”Vi är stolta över att rapportera starka resultat för 2021, där vi uppnår en tillväxt om 33,4% och bibehåller branschledande marginaler. Under de senaste tre åren har vi lyckats med att organiskt mer än fördubbla verksamheten samtidigt som det genomsnittliga ordervärdet har ökat, vilket vi fortfarande anser är nyckeln till att uppnå hög långsiktig lönsamhet. Vi är övertygade om att vidareutvecklingen av strategin att skapa ett nordiskt varuhus innebär att vi kan fortsätta leverera högre tillväxt än marknaden, och vi förväntar oss en omsättningstillväxt i intervallet 20%-25% under 2022 samtidigt som vi håller lönsamheten i nivå med föregående år.”
Miljoner kronor om inget annat anges | Okt 1 - Dec 31, 2021 | Okt 1 - Dec 31, 2020 | Förändring | Jan 1 - Dec 31, 2021 | Jan 1 - Dec 31, 2020 | Förändring |
KONCERNEN | ||||||
Nettoomsättning | 1 967,9 | 1 425,2 | 38,1% | 5 813,8 | 4 359,3 | 33,4% |
Bruttovinst | 807,6 | 613,1 | 31,7% | 2 351,6 | 1 769,4 | 32,9% |
Rörelseresultat (EBIT) | 117,9 | 102,3 | 15,3% | 264,5 | 182,3 | 45,1% |
Justerat rörelseresultat* | 149,5 | 140,9 | 6,1% | 342,5 | 290,3 | 18,0% |
Resultat för perioden | 89,5 | 85,2 | 5,0% | 195,2 | 132,8 | 47,0% |
Fritt kassaflöde* | 327,2 | 25,9 | 1 162,5% | -365,1 | 596,5 | n.m. |
Nettoomsättningstillväxt (%) | 38,1% | 35,8% | 2,3pp | 33,4% | 27,3% | 6,1pp |
Bruttovinstmarginal, %* | 41,0% | 43,0% | -2,0pp | 40,4% | 40,6% | -0,1pp |
Rörelsemarginal, % | 6,0% | 7,2% | -1,2pp | 4,5% | 4,2% | 0,4pp |
Justerad rörelsemarginal, %* | 7,6% | 9,9% | -2,3pp | 5,9% | 6,7% | -0,8pp |
Framåtblickande information för 2021 | Utfall 2021 | Prognos 2022 |
Nettoomsättningstillväxt | 33,4% | Mellan 20-25% |
Justerat rörelseresultat | 342,5 | 365-420 |
Prognosen baseras på antagandet att valutorna är konstanta under perioden från detta offentliggörandet och under resten av räkenskapsåret |
VD-ord
Sedan första dagen 2011 har målsättningen varit att skapa ”Det nordiska varuhuset”, en online-version av det klassiska varuhuset så som vi är vana vid det. Ett varuhus med samma sortiment men utan begränsningar avseende tid, rum eller geografisk plats.
För att förverkliga vårt mål har vi genom åren, utöver att erbjuda mode för kvinnor och män, lanserat våra kategorier Barn, Sport, Beauty och Home. Vi har hela tiden trott att en utökning med fler kategorier är ett bra sätt att hantera risken för förändrade konsumentbeteenden, något som de senaste två årens utveckling bekräftar. Som exempel kan jag nämna kläder för speciella tillfällen. Trots att både kvinnor och män har minskat de inköpen har vi inte påverkats särskilt mycket eftersom vi har sålt mer ur kategorierna Barn, Sport, Beauty och Home. Vi tror att detta är förklaringen till att vi har ökat vår tillväxt och varför vi har en högre lönsamhet än de flesta, om inte alla våra branchkollegor.
Även om vi inte har uppnått vårt mål ännu så har vi lagt grunden för det. Jag är ganska säker på att kategorierna vi har nu blir köpdestinationer i sig själva. Det tror vi är viktigt eftersom det ger oss en unik möjlighet till värdeskapande som skiljer oss från våra branschkollegor.
Bevis för detta är vårt branschledande genomsnittliga ordervärde, vår höga kostnadseffektivitet per order inte minst att vi tack vare utökningen med fler kategorier kan rikta oss till en större del av marknaden. Även om vi fortfarande kan förbättra mycket har vi tagit viktiga steg i rätt riktning och vi fortsätter att vidareutveckla verksamhetsmodellen, med samma ambitioner som alltid.
Viktigast av allt är att resultatet av den genomförda nordiska varuhusstrategin syns i siffrorna. Under 2021 uppnådde vi en nettoomsättningstillväxt om 33,4%, med en ännu kraftigare ökning under fjärde kvartalet då tillväxten var 38,1%. Tillväxten var stark i hela verksamheten men särskilt hög i de närliggande kategorierna. Lanseringen av kategorin Home i slutet av 2020 var den sista pusselbiten som föll på plats. Tillväxten var enorm under 2021, och kategorin överträffade våra förväntningar även beträffande lönsamhet.
Att kategorierna Barn, Sport, Beauty och Home fortsatte öka sin andel av försäljningen gynnade returandelen, som minskade med över 2 procentenheter för helåret jämfört med 2020 och med nästan 9 procentenheter jämfört med 2019.
Kunder har verkligen börjat ta till sig det nordiska varuhuskonceptet och vi ser en successiv ökning av antalet varukorgar som innehåller varor från flera kategorier. Under 2021 innehöll över 40% av alla beställningar varor från två eller flera kategorier. Vi ser även en allmän trend i att kundernas varukorgar innehåller fler varor, vilket gynnar det genomsnittliga ordervärdet. Det höga genomsnittliga ordervärdet är en av de viktigaste hörnstenarna i vår affärsmodell, något som vi kompromisslöst skyddar och utvecklar.
Under året har vi lyckats öka vår aktiva kundbas med över 500 000 kunder, och 2020 års kundgrupper hade liknande köpmönster som tidigare kundgrupper. Ännu viktigare är att både nya och gamla kunder fortsatte vara nöjda med tjänsterna och sortimentet vi erbjuder. Detta ledde till att vi vid årets slut uppnådde den högsta Net Promoter-poängen någonsin, 79, i kombination med en stabil rating, 5-stjärnor, på Trustpilot.
Under hela 2021 förstärkte vi vårt fokus på att berätta vad vi prioriterar högst. Prioritet nummer ett är fortfarande nettoomsättningstillväxt genom betydande investeringar i marknadsföring, hanterings- och organisationskapacitet. Detta för att säkerställa ytterligare stordriftsfördelar och ökade marknadsandelar. Som nummer två kommer målsättningen att uppnå en lönsamhet som innebär att vi kan generera ett tillräckligt fritt kassaflöde för att kunna finansiera vår tillväxtresa. Under 2021 levererade vi en stark justerad rörelsemarginal om 5,9%, trots ökade investeringar i marknadsföring, organisationskapacitet och organisationsförmåga.
Våra förväntningar på 2022 är ambitiösa och vi räknar med fortsatt diversifiering av verksamheten genom ett ökat fokus på att bygga upp våra närliggande kategorier till egna köpdestinationer. Vi kommer även fortsättningsvis att fokusera på lönsam tillväxt genom att investera i nya kunder och vidareutveckla varumärket för att befästa vår ställning som ett nordiskt varumärke för hela hushållet. Prognosen för 2022 är att uppnå en nettoomsättningstillväxt i intervallet 20-25%.
Slutligen återupprepar vi lönsamhetsmålet för 2023 och räknar med en justerad rörelsemarginal i intervallet 5%-7%. Det är vår övertygelse att om vi under de kommande åren återinvesterar en del av den underliggande marginalförbättringen i en ännu bättre kundupplevelse, kommer det att generera en högre marknadsandel samt branschledande tillväxt. På så sätt maximerar vi bolagsvärdet innan den övergripande online-marknadstillväxten avtar och den eftersträvade lönsamheten per order kommer att driva upp rörelsemarginalen till vårt långsiktiga tvåsiffriga mål.
Telefonkonferens / audiocast
Q4 rapporten presenteras av Boozts VD och koncernchef, Hermann Haraldsson, och ekonomi- och finansdirektör, Sandra Gadd, vid en telefonkonferens / audiocast den 10 februari 2022 kl. 09.30. Presentationen hålls på engelska och följs av en frågestund (https://tv.streamfabriken.com/boozt-q4-2021).
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Boozts webbsida.