Acast ska hantera annonsförsäljning och distribution för Higher Grounds podcasts
Acast, världens största oberoende podcastföretag, kommer att hantera annonsförsäljning och innehållsdistribution för Higher Grounds podcasts.
Avtalet mellan Acast och Higher Ground är en vinst för lyssnare över hela USA och runt om i världen. Acast kommer att göra flera podcasts från Higher Ground tillgängliga utan kostnad för lyssnare på samtliga podcastplattformar och lyssningsappar globalt. Utvalda Higher Ground-podcasts kommer att göras tillgängliga för sponsrade inlägg, annonser och integration av varumärken genom Acasts branschledande teknologi, vilken gör det möjligt för annonsörer att nå ut till lyssnare på alla plattformar.
Higher Ground producerar några av de mest populära och ikoniska podcastprogrammen i branschen som exempelvis den nyligen lanserade Audible Original-serien Michelle Obama: The Light Podcast, succéserien Renegades: Born in the USA - en serie samtal mellan president Barack Obama och Bruce Springsteen som även publicerats som bok och blivit en New York Times bästsäljare, The Michelle Obama Podcast; Tell Them, I Am - en inspelad samling av universella muslimska berättelser, The Big Hit Show - en serie ljuddokumentärer som arrangeras av Alex Pappademas och som fokuserar på de delar av populärkulturen som har definierat och förändrat vår kultur, samt The Sum Of Us med Heather McGhee - författare till New York Times bästsäljande bok med samma namn.
Affären kommer som en följd av att Higher Grounds inlett ett samarbete med Audible och lanserat Michelle Obama: The Light Podcast, en Audible Original-podcast. Varje podcastavsnitt kommer att finnas exklusivt på Audible i två veckor och sedan distribueras brett av Acast och göras tillgängligt varhelst poddar finns.
"Higher Ground levererar delar av det mest engagerande och högkvalitativa ljudinnehållet i vår bransch och vi ser fram emot att samarbeta med dem för att göra aktuella och viktiga berättelser tillgängliga över hela världen. Den här affären är starten på ett nytt och spännande kapitel för såväl Acast som ljudindustrin i stort, eftersom vi tillsammans strävar att göra världen till en mer uppkopplad plats", säger Ross Adams, VD på Acast.
"Vi är djupt imponerade av den kreativitet och innovationsförmåga som vi ser hos Acast-teamet och vi är glada över att arbeta med dem för att föra ut vårt växande utbud av innehåll till befintliga fans och en ny publik”, säger Dan Fireman, Head of Audio på Higher Ground.
Nu kan annonsörer och mediabyråer köpa annonser, sponsrade inlägg och ett integrerat varumärkesbaserat innehåll (branded content) i ett antal Higher Ground-podcasts. Med hjälp av Acasts banbrytande, dynamiska annonsinfogningsteknik kan annonsörer nå målgrupper med hjälp av funktioner som Conversational Targeting, förstahandsdata, lyssnardemografi, positionering etc. Annonser kan köpas från Acast, antingen programmatiskt eller direkt. Sponsorer kan samarbeta med Acasts kreativa team för att skapa skräddarsydda varumärkesintegrationer, av exempelvis miniserier för särskilda varumärken, avsnitt eller sponsrat innehåll för de aktuella podcastavsnitten.