Acast öppnar för annonsörer att köpa sponsrade annonser via Self-Serve Platform
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Acast öppnar för annonsörer att köpa sponsrade annonser via Self-Serve Platform

Vidareutvecklingen av Acasts Self-Serve Platform för podcastannonsörer gör att annonsörer på egen hand kan hitta och köpa sponsrade annonser från hela Acasts marknadsplats.

Nu kan annonsörer på egen hand boka sponsrade reklamkampanjer över hela Acasts marknadsplats, inlästa av poddkreatörerna själva (host-read). Tidigare fanns endast möjligheten för annonsköparna att boka in kampanjer med sina egna förinspelade annonser.

"Vår självbetjäningsplattform har varit framgångsrik sedan vi lanserade den under Q4 2022. När vi nu lägger till sponsrade annonser på plattformen kan vi ytterligare dra nytta av vår stora och växande annonsbas på 100 000 podcasts. Genom att automatisera annonsköpsprocessen skapar vi  högre kostnadseffektivitet, gynnsamma förutsättningar för ökade intäkter på Acast och fler möjligheter för annonsörer att nå en engagerad och värdefull podcastpublik", säger Ross Adams, VD på Acast.

Nyheten gör Acast till det största podcastnätverket som erbjuder självbetjäning gällande formatet sponsrade annonser (host-read). Med detta kan annonsörer använda self-serve för att köpa sponsrade annonser från de största titlarna inom podcasting, inklusive WTF med Marc Maron, Shagged, Married, Annoyed, The Higher Ground Network med flera.

Traditionellt har sponsrade annonser köpts manuellt genom en representant från en annonsbyrå eller direkt genom poddaren. Acast self-serve automatiserar sök- och köpprocessen och hjälper reklamköparna att göra mer effektiva och träffsäkra investeringar i podcasting. Annonsörer som använder plattformen får en unik insyn i varje köp vilket gör att de kan fatta väl informerade, datastyrda beslut baserat på exempelvis prissättning och insikter om podcastpubliken.

Sedan lanseringen i november förra året har användningen av Acast self-serve ökat och används nu av olika aktörer, från små och medelstora företag, enskilda varumärken, till stora byråer och till och med av poddkreatörerna själva. Under de första månaderna efter lanseringen bokade över 150 annonsörer kampanjer och nästan 40 % av annonsörerna återkom med upprepade kampanjer.

Bifogade filer

Nyheter om Acast

Läses av andra just nu

Om aktien Acast

Senaste nytt