Acast och BBC förnyar internationellt podcastsamarbete
Acast, en av de mest framstående podcast-plattformarna, har idag förnyat sitt podcastsamarbete med BBC. Avtalet innebär att Acast kommer fortsätta skapa intäkter för BBC:s podcasts utanför Storbritannien.
Acast och BBC inledde sitt partnerskap 2018, när BBC för första gången började erbjuda annonsutrymme i sina podcasts. Sedan dess har Acast och BBC arbetat för att öka såväl antalet lyssnare som intäkterna för BBC:s imponerande podcastportfölj som sträcker sig från nyheter och drama till faktaprogram och underhållning. Under denna period har BBC lanserat över 300 nya shower och Acast har varit bidragande i att positionera BBC som en av världens ledande podcastproducenter.
Det nya avtalet sträcker sig över tre år och innefattar BBC:s podcasts som finns tillgängliga utanför Storbritannien där Acast kommer stötta BBC i att öka sin podcastpublik och intäkter på viktiga marknader, inklusive USA.
Jonathan Wall, Controller, BBC Sounds, säger ”Vi vet hur mycket folk tycker om att lyssna på BBC:s pålitliga nyheter, lysande underhållningspodcasts och radioprogram runt om i världen. Det är också viktigt att vi skapar intäkter till BBC för licensbetalarnas räkning så att vi kan investera i mer uppskattat innehåll för vår publik, så det är fantastiskt att fortsätta arbeta med Acast för att uppnå det.”
”BBC började producera podcasts 2004, långt innan Acast ens existerade, vilket gör det till en av de ursprungliga maktfaktorerna inom podcasting. Det har varit tre starka år för deras podcastverksamhet och för Acast. Vi har båda varit starka drivkrafter i en bransch som verkligen har tagit fart under den tiden. Ett förnyat partnerskap med BBC är starkt betyg för Acasts anställda, vår teknik och vår vision. Vi ser fram emot att hjälpa BBC vara en global maktfaktor inom podcasting i många år framöver”, säger Ross Adams, VD, Acast.