Acast lanserar funktioner inom Conversational Targeting för att möjliggöra för annonsörer att rikta sig mot enskilda samtal i podcastavsnitt
Acast, världens största oberoende podcastföretag, meddelar idag lanseringen av nya funktioner inom Conversational Targeting för annonsörer. Funktionen är nu tillgänglig exklusivt via Acast Marketplace och låter annonsörer rikta sig mot specifika samtal i enskilda podcastavsnitt – vilket säkerställer att deras budskap hörs i än mer relevanta sammanhang än tidigare.
Genom att använda avancerad teknik för att transkribera tal till text kombinerat med artificiell intelligens och Natural language processing (NLP), transkriberar och analyserar Acast ständigt hundratusentals individuella podcastavsnitt i sitt nätverk. Varje avsnitt kategoriseras sedan för att säkerställa att annonskampanjer automatiskt riktar sig mot relevanta avsnitt för annonsörens budskap.
Hittills har det endast varit möjligt för annonsörer att rikta sig mot teman eller kategorier, för en hel podcast – vilket innebar att varje enskilt avsnitt kategoriserades och märktes på samma sätt. Idag, tack vare Conversational Targeting, kan annonsörer rikta sig mot individuella avsnitt och de specifika samtal som poddkreatörerna har.
Till exempel kan en tjänst för matleverans rikta in sig på enskilda avsnitt av en podcast där poddkreatörerna diskuterar vad de äter till middag, eller deras kärlek till matlagning – även om det råkar vara en podcast inom en helt annan genre. Podcasts och deras annonsutrymme har tidigare endast taggats i förhållande till genre. Nu finns möjligheter för annonsörer att rikta sig mot konversationen som faktiskt äger rum, för kategorier som exempelvis ”mat” och ”matlagning”.
Med konsumenter som är mer insatta än någonsin avseende datasekretess, och med medieplattformar som inför stora förändringar som kommer försvåra annonsinriktning, ger Conversational Targeting annonsörer möjlighet att bli ännu mer relevanta utan att behöva rikta sig mot enskilda lyssnare eller använda personlig information — vilket skyddar lyssnarens integritet.
För poddkreatörer innebär dessa nya funktioner att en större del av deras avsnitt öppnas upp för potentiella annonser och de intäkter det medför. Vid lanseringen finns Conversational Targeting tillgängligt på holländska, engelska, franska, tyska, italienska och spanska. Senare i år kommer det även att göras tillgängligt på svenska och norska.
Ross Adams, Acasts vd, sa: "Conversational Targeting är ytterligare en stor innovation från Acast Marketplace, vilken ger annonsörer möjligheten att nå lyssnare inom mer relevanta sammanhang än någonsin tidigare – samtidigt som lyssnarens integritet skyddas. Vårt uppdrag är att göra poddannonsering så bra som möjligt, och detta är ett stort steg för oss i att skapa bättre tjänster inom targeting för annonsörer – samt att hjälpa till att öppna fler poddkreatörers avsnitt för annonsintäkter, så att de kan fortsätta att göra den podcast som lyssnarna älskar."