Acast lanserar Acast+ för alla poddkreatörer - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Acast lanserar Acast+ för alla poddkreatörer

Acast, världens ledande oberoende podcastföretag, meddelar idag att Acast+, efter en framgångsrik betaversion, lanseras brett och finns nu tillgängligt för alla podcasts som Acast står värd för.

Acast+ är tillgängligt i 135 länder och erbjuder en mängd kraftfulla prenumerationsverktyg skapade för att stödja poddskapare på de flesta podcast-apparna.

Acast+ visar hur Acast sätter kreatören i första rummet genom att ge poddskapare oavsett storlek kreativ frihet och mer verktyg att interagera med sina lyssnare och skapa intäkter från sin podcast. Med Acast+, kan kreatörer erbjuda betalande prenumeranter annonsfria lyssningar, förhandslyssning, exklusivt innehåll som bonussegment, exklusiva avsnitt, spin-off-serier och mycket mer.

Under betaperioden använde 25 Acast-podcasts på åtta olika marknader Acast+ för att involvera sina lyssnare och öka sina intäkter. Tiotusentals lyssnare registrerade sig och antalet prenumeranter ökade med 40 procent från november till december 2021. Under testperioden steg intäkterna för showerna med i genomsnitt 25 procent.

Resultatet från betaperioden av Acast+ tyder på att podcasts som fokuserar på att producera bonusinnehåll, och som även har en stark närvaro och aktivitet i sociala medier, är mest uppskattat av lyssnarna. Denna kombination omvandlade i vissa fall upp till fem procent av lyssnarna till betalande abonnenter under testfasen. Irländska The Tommy, Hector och Laurita Show lyckades under betaperioden omvandla nästan sju procent av sin totala ordinarie publik till betalande prenumeranter, vilket resulterade i en ökning av återkommande intäkter med 46 procent.

Den svenska podcasten "Sorry, allt gick åt helvete", som är en veckovis dokumentärserie i tolv delar erbjöd hela första säsongen i förväg för Acast+-prenumeranter. Det ledde till 3 400 betalande prenumeranter bara en vecka efter lanseringen.

Förutom att generera ytterligare intäkter har betapartners också utnyttjat möjligheten att utveckla sin relation till lyssnarna. Den amerikanska podcasten The Bert Show använder Acast+ för att ge fansen en titt bakom kulisserna, föra dem närmare programledarna och produktionen samt stärka fansens lojalitet, vilket har lett till en ökning av intäkterna. 

"The Bert Shows autenticitet och sårbarhet är det som verkligen gjorde att jag blev en prenumerant. Jag känner mig mindre ensam i det sammanhanget," är Feedback som ges från en av prenumeranterna.

Acast+ är en viktig del av Acasts framtida plan för tillväxt och kommer att stödja bolaget i att växa och diversifiera sina egna intäktsströmmar. Framöver kommer Acast att generera cirka 15 procent intäkter per lyssnarbidrag. Dessa intäkter kommer att nettoredovisas av poddkreatörens andel i Acasts bokslut.

När Acast+ nu är tillgängligt för alla poddskapare på Acast kommer nästa steg av produktlanseringen att inkludera erbjudanden om ytterligare format, som paketerbjudanden och säsongsanpassade erbjudanden.

Ross Adams, CEO på Acast, säger: "Acast+ ger alla poddare ännu fler sätt att komma närmare sin publik, vilket ger dem bättre data för att förstå sina lyssnare och forma framtida innehåll.”

"Och, som vi har sett i betafasen, finns det betydande pengar att tjäna - den här lanseringen är ett viktigt steg för att stödja kreatörer att fortsätta att skapa poddarna som lyssnarna älskar och skydda det öppna podcast-ekosystemet."

Bifogade filer

Nyheter om Acast

Läses av andra just nu

Om aktien Acast

Senaste nytt