Acast ingår samarbete med Resso - tecknar distributionsavtal
Acast, världens största oberoende podcastföretag, stärker sin roll som ledande ljudinnovatör genom att teckna avtal med Resso, världens första sociala musikplattform. Samarbetet kommer möjliggöra att distribuera Acasts 47 000 podcasts via Resso, över hela världen.
Sedan lanseringen 2020, har Resso byggt ett snabbväxande community för lyssnare i södra Asien och Latinamerika, bland annat i de strategiskt viktiga marknaderna Brasilien, Indonesien och Indien. Resso sätter sitt community i första rummet. Detta - i kombination med rekommenderade förslag på musik och funktioner för en gemensam upplevelse - för samman människor, artister och kreatörer. I och med avtalet med Resso, vidgas möjligheterna för Acasts poddkreatörer att expandera sin lyssnarbas, nå en mer global och engagerad publik, samt bli mer attraktiva gentemot annonsörer.
Ross Adams, vd på Acast, säger: “Att tillgängliggöra Acasts nätverk av podcasts via Resso, kommer ge våra poddkreatörer ett ordentligt uppsving. Det ger dem exponering mot miljontals nya lyssnare, förbättrade möjligheter att växa sin publik, samt göra dem mer attraktiva för annonsörer. Utöver detta har Resso ett revolutionerande gränssnitt med funktioner för ökat engagemang för lyssnarna. Vi ser fram emot att se hur våra poddkreatörer kommer kunna dra nytta av detta.”
Alberto Lopez, Music Licensing & Partnerships, Resso, kommenterar: “Podcasts är ett naturligt nästa steg för Resso, efter en fantastisk tillväxtresa inom musik. Vårt samarbete med Acast är centralt för att kunna fortsätta att förse våra lyssnare med ett brett utbud av innehåll, inom olika genrer och format.”