Acast förstärker sin satsning på det öppna podcast-ekosystemet – stänger därför ner sin egen podcastapp
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Acast förstärker sin satsning på det öppna podcast-ekosystemet – stänger därför ner sin egen podcastapp

Acasts styrelse har idag beslutat att bolaget under 2022 ska stänga ner sin podcastapp. Beslutet grundar sig i att den användardata appen historiskt genererat numer ersatts av bättre datakällor och att den inte stödjer bolagets vision om ett helt öppet podcastekosystem.

Acasts podcastapp lanserades 2014 då det fortfarande fanns väldigt få alternativ för att lyssna på poddar. Sedan dess har appen varit en källa för förstahandsdata för Acast. Den data appen levererat har under senare år ersatts av mer avancerad användardata från ett flertal olika källor. Den nyligen genomförda lanseringen av Acast+, och de prenumerationstjänster Acast+ erbjuder, innebär också att större volymer data kommer genereras baserat på lyssnarnas personliga podcastpreferenser.

En egen podcastapp stödjer inte heller Acast strategi att vara en pådrivande kraft för det helt öppna podcastekosystemet eftersom hela grunden för Acasts affärsidé bygger på att vara den underliggande infrastrukturen som levererar podcastinnehåll till andra podcastappar och plattformar. Acast tillhandahåller en B2B-marknadsplats och genererar merparten av sina intäkter från annonser i sina podcasts, vilka ska vara tillgängliga på alla podcastplattformar.

Nedstängningen av appen kommer inte ha någon märkbar påverkan på Acasts intäkter eller antalet lyssningar.

Ross Adams, Acasts VD kommenterar: “Appen har varit med oss från start, och har varit till stor hjälp i utvecklandet av våra tidigare tjänster och funktioner riktade till kreatörer och annonsörer. Nu är tiden inne för att än mer fokusera på vår framtida vision för Acast. Vi tror starkt på det oberoende och öppna podcasting-ekosystemet och för att leva upp till vårt löfte att vara helt plattformsoberoende så ska vi inte ha en egen app.”

“Vi vill fokusera på de produkter som skapar störst värde för våra kreatörer och våra annonsörer. Både vad gäller användbar data och intäkter har vi nu tillgång till flera andra produkter som kan ge oss och våra partners så mycket mer än vad appen kan.”

Acast beräknar att appen kommer att stängas ner senare under året.

Bifogade filer

Acast förstärker sin satsning på det öppna podcast-ekosystemet – stänger därför ner sin egen podcastapphttps://storage.mfn.se/c494a9a1-f0d9-4acd-b945-bc7f168c36cb/acast-forstarker-sin-satsning-pa-det-oppna-podcast-ekosystemet-stanger-darfor-ner-sin-egen-podcastapp.pdf

Nyheter om Acast

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Acast

Senaste nytt