AcadeMedias styrelse tydliggör koncernens internationella tillväxtstrategi
AcadeMedias styrelse har på koncernens strategidagar i mars 2025 tydliggjort hur målet, 50 procent internationell verksamhet och vuxenutbildning, ska nås. Huvuddragen i denna plan består av organisk tillväxt och förvärv i Tyskland samt expansion till fler länder.
”AcadeMedia har de senaste åren visat god tillväxt internationellt och bara för någon dag sedan öppnade vi vår 100:e förskola i Tyskland. En viktig milstolpe för oss. Styrelsens lagda plan är inspirerande och AcadeMedia, med vårt fokus på kvalitet, har plattformen att driva utvecklingen av utbildning framåt. Jag ser nu fram emot att fortsätta leda AcadeMedia på den här resan och bidra till utbildningssektorn i Europa”, säger Marcus Strömberg, VD för AcadeMedia.
Fortsatt expansion av förskoleverksamheten i Tyskland – mål 200 förskolor
Styrelsen har beslutat att AcadeMedia ska sikta mot 200 förskolor och drygt 15 000 förskoleplatser i Tyskland. Som ett led i denna strategi har styrelsen också godkänt fem nya etableringar, vilket stärker vår position på den tyska marknaden och skapar fler möjligheter för barn och familjer att få tillgång till kvalitativ förskoleverksamhet. Under mars 2025 öppnades AcadeMedia’s 100 förskola. Den nya förskolan, Stepke-KiTa Formenwelt, ligger i Wuppertal.
Ambition att bli en ledande privat aktör av skolutbildning i Tyskland
AcadeMedia har en tydlig ambition att bli en ledande privat aktör inom grundskola och gymnasieskola i Tyskland. Idag driver AcadeMedia tio skolor och arbetar aktivt med både förvärv och nyetableringar. Strategimötet bekräftade vår långsiktiga satsning på denna marknad och beslutade om fortsatt expansion för att stärka vår position.
Internationell expansion och vuxenutbildning – en central del av framtiden
Styrelsen beslutade också att intensifiera arbetet med att etablera verksamhet i fler länder. Denna satsning är en del av vår långsiktiga strategi för att möta ett ökande behov av utbildning och kompetensutveckling i Europa.
AcadeMedia fortsätter att växa och utvecklas med målet att vara en ledande internationell utbildningsaktör, där kvalitet och tillgänglighet står i fokus. Vid utgången av det andra kvartalet 2024/25 utgjorde internationell verksamhet och vuxenutbildning närmare 40 procent av koncernens verksamhet.