ABB tydliggör fokus på elektrifiering och automation i ny varumärkespositionering och slogan – ”Engineered to Outrun”
ABB introducerar en ny varumärkespositionering, ”We help industries outrun – leaner and cleaner” för att tydliggöra nästa fas i företagets utveckling till ledande inom elektrifiering och automation efter dess framgångsrika transformation. Den beskriver vad ABB vill vara känt för bland sina kunder.
Den nya varumärkespositioneringen kretsar kring ordet ”Outrun” och dess innebörd består av två delar: att säkerställa att ABB:s kunder alltid kan driva sina verksamheter utan störningar och samtidigt hjälpa dem att ständigt arbeta mer produktivt och effektivt för att öka sin konkurrenskraft. ”Leaner” står för ABB:s globala ledarroll inom automation, som förbättrar produktiviteten och effektiviteten i den dagliga verksamheten inom många olika sektorer. ”Cleaner” representerar företagets ledarskap inom elektrifiering, som minskar koldioxidutsläppen i världens mest väsentliga industrier. ABB:s nya slogan ”Engineered to Outrun” ersätter den tidigare ”Let's write the future. Together”. Den nya varumärkespositioneringen är i linje med ABB:s befintliga syfte - att möjliggöra en mer hållbar och resurseffektiv framtid med sitt teknikledarskap inom elektrifiering och automation och sin decentraliserade verksamhetsmodell.
Samtidigt uppdateras ABB:s visuella uttryck för att återspegla den nya positioneringen och bli mer distinkt. Den ikoniska ABB-logotypen blir kvar.
Morten Wierod, ABB:s VD, säger: ”Jag är stolt över att idag lansera vår nya varumärkespositionering och slogan när vi nu har gått in i en ny fas för ABB, med högre tillväxtambitioner och med vårt arbetssätt ABB Way väl etablerat i hela vår organisation. Vår positionering kommer att stödja såväl våra kommersiella resultat som vår förmåga att rekrytera. Den sammanfattar vilka vi är och vad vi vill vara kända för bland våra kunder: vi stöttar dem att prestera på en konstant hög nivå och hjälper dem att bli mer produktiva och mer hållbara, så att de kan öka sin konkurrenskraft. På ABB kallar vi detta för ”Engineered to Outrun”.”
Som en del av utvecklingen av den nya varumärkespositioneringen visade marknadsundersökningar att köpbenägenheten för ABB är mycket hög bland de som känner till vad ABB gör, vilket innebär att en ökad varumärkesförtrogenhet utgör en betydande kommersiell möjlighet. Den nya positioneringen har utvecklats i linje med ABB:s decentraliserade verksamhetsmodell av ett stort team som omfattar såväl representanter från koncernens huvudkontor, som affärsområden, divisioner och kunder.
ABB:s nya varumärkespositionering förklaras närmre på sidan om varumärkespositionering: go.abb/outrun
Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 31 oktober 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.
ABB är globalt ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Genom att kombinera sin expertis inom ingenjörskunnande och digitalisering hjälper ABB industrier att prestera på en konstant hög nivå, samtidigt som de blir mer effektiva, produktiva och hållbara och kan öka sin konkurrenskraft. På ABB kallar vi detta för ”Engineered to Outrun”. Företaget har över 140 års historia och mer än 105 000 medarbetare över hela världen. ABB:s aktier är noterade på SIX Swiss Exchange (ABBN) och Nasdaq Stockholm (ABB). www.abb.com