ABB:s forskning visar att energieffektivitet har blivit den avgörande faktorn för företagens val av elmotorer
• En oberoende undersökning beställd av ABB belyser den kritiska roll som energieffektivitet nu spelar i hållbarhetsagendan för globala företag. 91 procent säger att detta påverkar deras val av elmotorer
• 94 procent av de tillfrågade företagen investerar redan eller planerar att investera i hållbarhetsinitiativ och har antagit en strategi för att minska driftskostnaderna genom energieffektiva lösningar
Ny forskning från ABB, i samarbete med Sapio Research, har undersökt nästan 2 400 globala företag för att få insikt i situationen på marknaden avseende energieffektivitet, hållbarhet, digitalisering och den nyckelroll som elmotorer spelar. Undersökningen genomfördes i juni 2024 och samlade in svar från branschens beslutsfattare i Storbritannien, USA, Tyskland, Italien, Frankrike, Australien, Förenade Arabemiraten, Japan, Thailand, Saudiarabien, Brasilien, Sydkorea och Indien. Respondenterna representerade en rad olika branscher, till exempel maskintillverkare, energi/kraft, livsmedel och drycker, metaller och kemikalier. Ett viktigt resultat var att 91 procent av företagen berättade att energieffektivitet nu har ett avgörande inflytande på deras val av elmotorer. Dessutom investerar 94 procent av företagen antingen för närvarande eller planerar att investera i hållbarhetsinitiativ.
”Den här undersökningen ger en värdefull inblick i hur företag prioriterar energieffektivitet, inte bara för att uppfylla hållbarhetsmålen utan också för att få mätbar ekonomisk avkastning, säger Stefan Floeck, divisionschef för IEC Low Voltage Motors, ABB Motion.” ABB spelar redan en avgörande roll i denna utveckling genom att visa hur investeringar i avancerade energieffektiva elmotorer, till exempel vår IE6 SynRM-teknik, kan förbättra driftseffektiviteten och främja hållbar tillväxt. Med återbetalningsperioder som ofta mäts i månader snarare än år, ger detta en vinst för både miljön och resultatraden.”
Elmotorns roll för energieffektiviteten
Nästan alla företag (94 procent) investerar eller planerar att investera i hållbarhet, och särskilt energieffektivitet. De flesta är medvetna om den roll som energieffektiva motorer kan spela för att uppnå deras hållbarhetsmål, och 91 procent säger att detta påverkar deras val. Nästan alla företag inser också att energieffektiva motorer kan ge mervärde till deras produkter och verksamhet.
Ett genomgående tema i rapporten är att slutanvändarföretag lägger större vikt vid hållbarhet, ofta på grund av ökat tryck från kunderna. Detta återspeglas i deras ökade investeringar i energieffektivitet. Dessutom visar det sig i vad företagen prioriterar när det gäller energieffektiva motorer. 88 procent anser att det är viktigt att tillverkarna kan ta fram en miljövarudeklaration (EPD). ABB möter denna utveckling genom EcoSolutions, ett omfattande program som är utformat för att ge fullständig insyn i produkternas miljöpåverkan under hela deras livscykel, från utveckling till avfallshantering.
Hinder för införande
De främsta hindren för att företagen ska investera i motorer med högre effektivitet anses vara högre inledande kostnader, problem med att integrera dem med befintliga system och potentiella störningar i produktionskapaciteten. Högre inledande kostnader är ett större hinder för företag med högre omsättning.
Kostnaden spelar en roll som både hinder och drivkraft på grund av de investeringar som krävs för uppgraderingar av anläggningar och utrustning. 99 procent av företagen ser dock de långsiktiga besparingarna som den viktigaste avkastningen på gjorda investeringar (ROI) från sina initiativ för energieffektivisering.
Total ägandekostnad (TCO) talar för energieffektivitet
Det är viktigt att notera att de flesta företag ser den totala ägandekostnaden (TCO) som den viktigaste faktorn när de köper nya elmotorer. Faktum är att kostnaden för en energieffektiv motor under en lång livslängd med bred marginal uppvägs av kostnaden för den el som driver den. För en IE6 SynRM blir den inledande kostnaden cirka 2 procent av TCO, underhåll står för 1 procent och resterande 97 procent läggs på el.
Men det handlar inte bara om kostnader. Kvalitet och möjlighet till integrering är också viktiga egenskaper som företag vill ha hos en leverantör.
Digitalisering och e-handel
Företagen ökar sina investeringar i innovativ teknik för att dra nytta av digitalisering och e-handel. Vad dessa investeringar används till är mångfacetterat, men det finns ett fokus på automatisering och AI-drivna lösningar.
Om vi tittar specifikt på digitaliseringen av elmotorer finns det en tydlig trend att leverantörer av elmotorer använder datainsikter och fjärrövervakning för att förbättra sitt utbud av tjänster. 99 procent av företagen anser att det finns ett mervärde i att använda digitalt uppkopplade elmotorer, särskilt för deras förmåga till prediktiv tillståndsövervakning som förbättrar motorns tillgänglighet och säkerhet.
Eftersom många av de tillfrågade redan använder e-handel finns det ett växande intresse för att använda detta som en tjänst mellan företag. Nästan alla företag ser någon fördel med att upphandla elmotorer via e-handel, där möjligheten att se ett stort utbud av alternativ och enkla produktjämförelser kommer högst upp. ABB har redan infört e-handel i 21 länder med bekräftade fördelar som snabbhet, flexibilitet i produktval och enkel konfiguration, orderbekräftelse och spårning.
Dessa resultat förstärker ytterligare digitaliseringstrenden med ännu mer tillförlitliga och exakta lösningar som levererar operativt värde och möjliggör omvandling av affärsmodeller.
Mer information om ABB:s ultraeffektiva SynRM-motorer finns här: https://new.abb.com/motors-generators/iec-low-voltage-motors/process-performance-motors/synchronous-reluctance-motors
Mer information om ABB:s strategi för hållbarhet finns här: https://global.abb/group/en/sustainability
ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com
ABB Motion, en global ledare inom motorer och drivsystem, finns i centrum för att påskynda en mer produktiv och hållbar framtid. Vi tar fram innovationer och flyttar fram gränserna för tekniken i syfte att bidra till energieffektiva och cirkulära lösningar som minskar koldioxidutsläppen åt kunder, industrier och samhällen. Med våra digitalt uppkopplade frekvensomriktare, motorer och tjänster kan vi hjälpa våra kunder och partner att uppnå bättre prestanda, säkerhet och tillförlitlighet. Vi levererar motordrivna lösningar för en lång rad tillämpningar inom alla industrisegment. Vi bygger vidare på över 140 års samlad erfarenhet inom området elektriska drivlinelösningar och med mer än 22 000 medarbetare i 100 länder lär vi oss och blir bättre för varje dag. go.abb/motion
Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 21 oktober 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.