AAK investerar i food tech-bolaget Green-On för att påskynda hållbarheten i framtidens livsmedelskedjor
AAK AB (publ.) har beslutat att investera i Göteborgsbaserade Green-On, ett start up-bolag inom food tech-branschen, vars koncept bygger på den så kallade Power-to-X-teknologin.
Ambitionen med den här teknologin är att skapa råvaror – i det här fallet oljor och fetter för livsmedel och andra användningsområden – direkt från koldioxid, förnybar energi och vatten, vilket eliminerar behovet av odlingsbar mark, en av de knappaste resurserna vi har. Power-to-X-teknologin har potential att påskynda utvecklingen av hållbara ingredienslösningar för livsmedel och tekniska produkter.
”Vid sidan av palmolja finns det idag få växtbaserade oljor som kan användas för att skapa den funktionalitet hos fasta, högsmältande fetter som används i till exempel växtbaserat kött, bageri och konfektyrapplikationer”, säger Karsten Nielsen, Chief Technology Officer på AAK. ”Den här teknologin tillhandahåller exakt den del av fettet som behövs inom den framtida livsmedelsproduktionen och har dessutom en mycket lägre miljöpåverkan än någon annan känd teknologi, vilket är helt i linje med AAK:s strategi.”
Som en del av investeringen kommer AAK att tillhandahålla sin expertis inom oljor och fetter samt erbjuda resurser för att stödja och vidareutveckla Green-On och dess arbete. Samarbetet med Green-On möjliggjordes genom AAK:s partnerskap med Big Idea Ventures (BIV), som inleddes i mars 2021.
Investeringen har ingen väsentlig inverkan på AAK:s resultat.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Holmqvist Tillförordnad Head of IR and Corporate Communications Telefon: +46 708 37 66 77 E-post: [email protected] |
Karsten Nielsen Chief Technology Officer Telefon: +45 2043 0082 E-post: [email protected] |
Informationen lämnades för offentliggörande den 15 juli 2022 kl. 17:30 lokal tid.
Om AAK
AAK:s verksamhetssyfte, Making Better Happen™, beskriver vår strävan efter ständig förbättring. Vi är specialiserade på växtbaserade oljor som är värdehöjande ingredienser i en rad populära konsumentprodukter. Vi gör dessa produkter godare, hälsosammare och mer hållbara. Kundgemensam produktutveckling samt en förståelse av vad ”bättre” innebär för varje enskild kund är kärnan i vår verksamhet. Med våra flexibla produktionsanläggningar och omfattande expertkunskaper levererar vi våra värdehöjande produkter till en rad branscher, såsom choklad och konfektyr, bageri, mejeri, växtbaserade livsmedel, specialnutrition, foodservice och kroppsvård. Våra 4.000 medarbetare samarbetar tätt med våra kunder via 25 regionala försäljningskontor, 15 innovationscenter och med stöd från drygt 20 produktionsanläggningar. AAK, med huvudkontor i Malmö, är noterat på Nasdaq Stockholm och har strävat efter ständig förbättring i mer än 150 år.