Virtuella influencers - är vi redo? - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Podcast

Virtuella influencers - är vi redo?

Influencers har blivit en allt viktigare del av företagens marknadsföringsstrategier, inte minst i Kina där livestreamingindustrin exploderat under pandemin. Men i takt med att alltmer pengar står på spel har även en ny typ av influencers dykt upp på marknaden som fått miljontals engagerade fans - de konstgjorda. Bakom dessa profiler står ofta ett team av marknadsförare, varumärken och utvecklare som noggrant planerar varje inlägg, uttalande och framträdande.


I det här avsnittet frågar vi oss huruvida det här kommer fungera i längden. Hur kommer konsumenterna att reagera på att det inte är en verklig person bakom en profil på sociala medier och finns det affärsmässiga fördelar med influencers som inte ställer till problem? Vi undersöker även hur långt tekniken bakom digitala karaktärer har kommit och om mediemarknaden är redo.


Programledare: Jacob Lovén och Nick Young

Gäster: Camilla Gervide, Wang Yu, Julia Lundin, Henric Larsson, Adam Marko Nord, Neda Kanni

Produktion och ljudsättning: Kristoffer Folin på Ljudmagi och Jacob Lovén

Innehållsproducent: Katarina Andersson

Ansvarig utgivare: Anna Careborg

Musik licenserad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist


Avsnittet innehåller korta ljudklipp från ICA, Margaux Dietz, Isabella Löwengrip, Li Jiaqi, Microsoft, L’OrealVill du fortsätta fördjupa dig i Kinas techscen? Gå in på svd.se/dendigitaladraken, där hittar du fler avsnitt, artiklar och länkar om alltifrån de snabbt växande techbolagen till de statliga regleringarna av sektorn.


Lyssna här
Denna källa tillämpar ofta läsvägg för sina artiklar
Virtuella influencers - är vi redo?

Virtuella influencers - är vi redo?

Nyheter om Microsoft

Läses av andra just nu

Om aktien Microsoft

Senaste nytt

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här