X stämmer Media Matters efter rapport
Mikrobloggen X stämmer researchgruppen Media Matters för sin rapport i vilken det stod att annonser från stora bolag hamnat bredvid antisemitiskt innehåll på plattformen. Som en följd har flera storbolag, däribland IBM och Comcast pausat sin marknadsföring, vilket lett till förlorade intäkter för X.
X:s ägare Elon Musk skrev i helgen att man redan på måndagen skulle lämna in en stämning. Och så har det blivit. X skriver att Media Matters har förtalat plattformen, samt bedrivit manipulation genom att via konton ha “ändlöst skrollat och uppdaterat” flödet tills man stött på annonser bredvid extremistiska inlägg. Det skriver The Guardian.
Stämningen mot Media Matters är inlämnad vid en distriktsdomstol i Texas.
X:s annonsintäkter i USA har minskat med minst 55 procent jämfört med föregående år varje månad sedan Musk tog över plattformen i oktober 2022.
https://www.theguardian.com/technology/2023/nov/20/x-twitter-lawsuit-media-matters-nazism-ads