Walmart samarbetar med Meituan för att få fart på e-handeln i Kina
Amerikanska detaljhandelsjätten Walmart har ingått ett strategiskt partnerskap med kinesiska Meituan, enligt ett uttalande på Wechat. Det rapporterar Reuters.
Som ett led i samarbetet kommer Walmarts produkter att synas på Meituans kinesiska app. Meituan är mest kända för sina matleveranser, men tillhandahåller även en rad andra tjänster, däribland cykeldelning och biljettbokningar.
För Walmarts del syftar samarbetet till att påskynda e-handelsverksamheten i Kina, som står för nästan hälften av bolagets försäljning i landet.
Partnerskapet aviseras efter att Walmart sålt sin andel i kinesiska e-handelsbolaget JD.com för 3,7 miljarder dollar i somras. Detta har möjliggjort för Walmart att kunna diversifiera sina logistiktjänster bortom JD.coms beroende.
Walmarts försäljning i Kina under senaste kvartalet, inräknat för Sams Club, steg med hela 17 procent till 4,9 miljarder dollar.