Viva Wine Group ökar omsättning men minskar vinsten - valutaeffekter har varit betydande - ökar andelar
Vinbolaget Viva Wine Group ökade omsättningen men minskade vinsten i det andra kvartalet. Valutaeffekterna har varit betydande.
Omsättningen steg 4,8 procent till 1 047 miljoner kronor (999).
Marknadsandelen, mätt i volym, ökade på alla nordiska monopolmarknader. Marknadsandelen ökade i Sverige till 26,0 procent (25,2) i Finland till 18,7 procent (15,7) och i Norge till 5,6 procent (5,2).
"Segment Norden levererar ännu ett kvartal med organisk tillväxt och stärkta marknadsandelar på monopolmarknaderna Sverige, Finland och Norge. Tillväxten i kvartalet var klart över målet och långt bättre än den underliggande marknaden. Utvecklingen i Viva eCom stabiliseras och levererar goda bruttomarginaler", uppger vd Emil Sallnäs.
Viva Wine Group-chefen skriver att bolaget hade stöd av att man arbetat med produktmixen i Norge och Finland med mousserande, vita viner och roséviner.
Justerat ebita-resultat blev 77 miljoner kronor (96).
Rörelseresultatet blev 47 miljoner kronor (68), med en rörelsemarginal på 4,5 procent (6,8).
Resultatet före skatt var 52 miljoner kronor (100). Resultatet efter skatt blev 42 miljoner kronor (79), en minskning med 46,8 procent mot föregående år. Resultat per aktie hamnade på 0,46 kronor (0,82).
"Även i detta kvartal var valutaeffekterna betydande i den svenska och norska verksamheten, medan distributions- och materialpriser har stabiliserats. Vi jobbar aktivt med att balansera valutaeffekterna med strikt kostnadskontroll och avvägda prisjusteringar", uppger Sallnäs.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 21 miljoner kronor (53).
Viva Wine Group-chefen tar även upp satsningar såsom e-handeln.
"Vår europeiska e-handel fortsätter leverera en stabil bruttomarginal, mycket tack vare aktivt arbete med att optimera produktmix. Konsumentsentimentet är fortfarande lågt i kölvattnet av inflation och höga räntor, vilket påverkar e-handelsmarknaden i stort. Våra försäljningsvolymer minskade därför i andra kvartalet, men inte lika mycket som tidigare och det finns tecken på en begynnande återhämtning på den europeiska e-handelsmarknaden."
Lanseringen på nya marknader i Centraleuropa följer plan.
Viva Wine Group blickar fortsatt efter förvärv.
"Vi arbetar aktivt med att hitta lämpliga förvärvskandidater som kan stärka vår e-handelsverksamhet men vi är samtidigt kräsna och prismedvetna", uppger Sallnäs.
Viva Wine Group, Mkr | Q2-2023 | Q2-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 1 047 | 999 | 4,8% |
EBITA, justerat | 77 | 96 | -19,8% |
EBITA-marginal, justerat | 7,4% | 9,6% | |
Rörelseresultat | 47 | 68 | -30,9% |
Rörelsemarginal | 4,5% | 6,8% | |
Resultat före skatt | 52 | 100 | -48,0% |
Nettoresultat | 42 | 79 | -46,8% |
Resultat per aktie, kronor | 0,46 | 0,82 | -43,9% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 21 | 53 | -60,4% |
http://media.finwire.com/media/FWS008E6B4-table-1