Viva Wine Group ökar omsättning men minskar vinsten - valutaeffekter har varit betydande - ökar andelar
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Finwire / Börskollen

Viva Wine Group ökar omsättning men minskar vinsten - valutaeffekter har varit betydande - ökar andelar

Viva

Vinbolaget Viva Wine Group ökade omsättningen men minskade vinsten i det andra kvartalet. Valutaeffekterna har varit betydande.

Omsättningen steg 4,8 procent till 1 047 miljoner kronor (999).

Marknadsandelen, mätt i volym, ökade på alla nordiska monopolmarknader. Marknadsandelen ökade i Sverige till 26,0 procent (25,2) i Finland till 18,7 procent (15,7) och i Norge till 5,6 procent (5,2).

"Segment Norden levererar ännu ett kvartal med organisk tillväxt och stärkta marknadsandelar på monopolmarknaderna Sverige, Finland och Norge. Tillväxten i kvartalet var klart över målet och långt bättre än den underliggande marknaden. Utvecklingen i Viva eCom stabiliseras och levererar goda bruttomarginaler", uppger vd Emil Sallnäs.

Viva Wine Group-chefen skriver att bolaget hade stöd av att man arbetat med produktmixen i Norge och Finland med mousserande, vita viner och roséviner.

Justerat ebita-resultat blev 77 miljoner kronor (96).

Rörelseresultatet blev 47 miljoner kronor (68), med en rörelsemarginal på 4,5 procent (6,8).

Resultatet före skatt var 52 miljoner kronor (100). Resultatet efter skatt blev 42 miljoner kronor (79), en minskning med 46,8 procent mot föregående år. Resultat per aktie hamnade på 0,46 kronor (0,82).

"Även i detta kvartal var valutaeffekterna betydande i den svenska och norska verksamheten, medan distributions- och materialpriser har stabiliserats. Vi jobbar aktivt med att balansera valutaeffekterna med strikt kostnadskontroll och avvägda prisjusteringar", uppger Sallnäs.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 21 miljoner kronor (53).

Viva Wine Group-chefen tar även upp satsningar såsom e-handeln.

"Vår europeiska e-handel fortsätter leverera en stabil bruttomarginal, mycket tack vare aktivt arbete med att optimera produktmix. Konsumentsentimentet är fortfarande lågt i kölvattnet av inflation och höga räntor, vilket påverkar e-handelsmarknaden i stort. Våra försäljningsvolymer minskade därför i andra kvartalet, men inte lika mycket som tidigare och det finns tecken på en begynnande återhämtning på den europeiska e-handelsmarknaden."

Lanseringen på nya marknader i Centraleuropa följer plan.

Viva Wine Group blickar fortsatt efter förvärv.

"Vi arbetar aktivt med att hitta lämpliga förvärvskandidater som kan stärka vår e-handelsverksamhet men vi är samtidigt kräsna och prismedvetna", uppger Sallnäs.


Viva Wine Group, MkrQ2-2023Q2-2022Förändring
Nettoomsättning1 0479994,8%
EBITA, justerat7796-19,8%
EBITA-marginal, justerat7,4%9,6%
Rörelseresultat4768-30,9%
Rörelsemarginal4,5%6,8%
Resultat före skatt52100-48,0%
Nettoresultat4279-46,8%
Resultat per aktie, kronor0,460,82-43,9%
Kassaflöde från löpande verksamhet2153-60,4%


http://media.finwire.com/media/FWS008E6B4-table-1

Läses av andra just nu

Nyheter om Viva Wine

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Finwire / Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt