Vinstlyft för Storebrand efter försäljning
Norska försäkringsbolaget Storebrand redovisar en klart högre vinst under andra kvartalet jämfört med året innan.
Avgifts- och administrativa intäkter steg 13,1 procent till 1 888 miljoner norska kronor (1 670).
Rörelseresultatet blev 825 miljoner norska kronor (763), med en rörelsemarginal på 43,7 procent (45,7).
Resultatet före skatt var 2 458 miljoner norska kronor (524).
Resultatet efter skatt blev 2 163 miljoner norska kronor (816), och per aktie 4,86 norska kronor (1,75). Resultatlyftet beror huvudsakligen på vinsten från försäljningen av aktier i Storebrand Helseforsikring.
"Försäljningen av Storebrand Helse understryker värden och bidrar till ett av de bästa kvartalsresultaten i historien", säger vd Odd Arild Grefstad, enligt E24.
Storebrands totalkostnadsprocent, combined ratio, steg till 97 procent (96), men väntas falla gradvis till målet på 90-92 procent under nästa år.
Solvensgraden var 191 procent, vilket är klart över målet på 175 procent.
Storebrand, MNOK | Q2-2024 | Q2-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 1 888 | 1 670 | 13,1% |
Rörelseresultat | 825 | 763 | 8,1% |
Rörelsemarginal | 43,7% | 45,7% | |
Resultat före skatt | 2 458 | 524 | 369,1% |
Nettoresultat | 2 163 | 816 | 165,1% |
Resultat per aktie, NOK | 4,86 | 1,75 | 177,7% |