Vinstkross från Storebrand
Norska försäkringsbolaget Storebrand redovisar en betydligt högre vinst än väntat för det tredje kvartalet.
Avgifts- och administrativa intäkter steg 11,5 procent till 1 971 miljoner norska kronor (1 768). Utfallet kan jämföras med bolagets analytikerkonsensus som låg på 1 938.
"Intäktstillväxten drevs av stark tillväxt och gynnsamma marknader inom Unit Linked och Asset Management. Inom Retail Banking ökade avgifts- och administrationsintäkterna med 22 procent jämfört med samma kvartal föregående år, drivet av volymtillväxt och förbättrade räntenettomarginaler", skriver Storebrand.
Resultatet före skatt (cash equivalent) var 1 434 miljoner norska kronor (924), väntat 1 156.
Resultatet efter skatt (cash equivalent) blev 1 293 miljoner norska kronor (729), väntat 981.
Storebrands totalkostnadsprocent, combined ratio, minskade till 94 procent (99), och väntas falla till målet på 90-92 procent under nästa år.
Solvensgraden var 190 procent vid periodens utgång, vilket är klart över målet på 175 procent.
Storebrand, MNOK | Q3-2024 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q3-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 1 971 | 1 938 | 1,7% | 1 768 | 11,5% |
Resultat före skatt | 1 434 | 1 156 | 24,0% | 924 | 55,2% |
Nettoresultat | 1 293 | 981 | 31,8% | 729 | 77,4% |