Viking Supply Ships ökar omsättning men resultatet minskar - spår fortsatt volatil marknad för AHTS i Nordsjön
Rederiet Viking Supply Ships redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Nettoförlusten ökade.
Omsättningen steg 60,2 procent till 133 miljoner kronor (83).
"AHTS-marknaden präglades av hög volatilitet under det fjärde kvartalet 2023. Färre projekt internationellt och fler tillgängliga fartyg i spotmarknaden i Nordsjön medförde låga utnyttjandegrader och rater. Förseningar och inställda jobb i Nordsjön på grund av dåliga väderförhållanden bidrog också till den svaga marknadsutvecklingen, särskilt under den senare delen av kvartalet", skriver Viking Supply Ships i rapporten.
De genomsnittliga dagsraterna för AHTS-fartygen under det fjärde kvartalet uppgick till 44 600
dollar (19 300), medan genomsnittlig utnyttjandegrad uppgick till 33 procent (43). För PSV-fartygen uppgick de genomsnittliga dagsraterna till 21 500 dollar (15 500), medan genomsnittlig utnyttjandegrad uppgick till 81 procent (98).
I början av november fick bolaget leverans av AHTS-fartygen Andreas Viking (tidigare Far Senator) och Odin Viking (tidigare Normand Statesman).
I början av oktober tecknades kontrakt för AHTS-fartyget Andreas Viking avseende operationer utanför Australien. Kontraktet som påbörjades i slutet av januari 2024 löper fast under 412 dagar med 5 optioner om vardera 30 dagar
Ebitda-resultatet blev -44 miljoner kronor (-39).
Resultatet efter skatt blev -86 miljoner kronor (-55).
Resultat per aktie uppgick till -6,6 kronor (-4,2).
Under utsikter skriver vd Trond Myklebust följande.
"Vår förväntning är att volatiliteten i AHTS-marknaden i Nordsjön fortsätter under 2024, dock med temporära uppgångar i rater och utnyttjandegrader. Vi ser en ökad efterfrågan i Brasilien,
Kanada, Västafrika och Fjärran Östern, vilket är en indikation på ökade globala aktiviteter. Den
förväntade ökningen drivs av ökade riggaktiviteter, installation och avveckling av FPSO´s, underhåll av ankringssystem och andra projekt."
Han fortsätter.
"Nordsjömarknaden påverkas av aktivitetsnivån globalt, och ökad efterfrågan i andra områden innebär att ledig fartygskapacitet flyttas ut från Nordsjön. Viking Supply Ships söker även kontraktsmöjligheter internationellt."
Viking Supply Ships, Mkr | Q4-2023 | Q4-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 133 | 83 | 60,2% |
EBITDA | -44 | -39 | |
Nettoresultat | -86 | -55 | |
Resultat per aktie, kronor | -6,6 | -4,2 |
http://media.finwire.com/media/FWS009918B-table-1