Verve förvärvar Jun Group och genomför riktad nyemission på 450 miljoner
Mediebolaget Verve förvärvar mobilannonseringsbolaget Jun Group för 170 miljoner euro, motsvarande 1,9 miljarder kronor, på en kassa och skuldfri basis. Det framgår av ett pressmeddelande.
Affären innebär att Verve ökar väsentligt i storlek. Intäkterna ökar med cirka 23 procent och justerad ebitda med 43 procent. Detta resulterar i intäkter på cirka 447 miljoner euro och justerat ebitda på 151 miljoner euro på proformabasis för 2024E.
"Med Jun Group stärker vi nu efterfrågesidan avsevärt, vilket kommer att göra det möjligt för oss att uppnå betydande synergier", kommenterar Remco Westermann, vd för Verve.
Transaktionen väntas bli slutförd runt september, förutsatt att den godkänns av myndigheter.
Verve väljer också att uppdatera sina mål på medellång sikt till följd av den betydande ökningen i storlek och lönsamhet. Målen är nu en ebitda-marginal på 30-35 procent (25-30), och en rörelsemarginal på 20-25 procent (15-20). Man sänker också målet för nettoskuldsättningen betydligt till 1,5-2,5 gånger (2,0-3,0). Målet för intäktstillväxten lämnas oförändrat.
Vidare genomför Verve en riktad nyemission som tillför 450 miljoner kronor före transaktionskostnader.
Emissionen omfattar 27,1 miljoner aktier till teckningskursen 16,60 kronor, en rabatt på 5 procent mot senaste stängningskursen.
Emissionen tecknades av institutionella investerare och var övertecknad, enligt bolaget.
Bolaget avser att använda nettolikviden från emissionen för att bibehålla sin önskade kapitalstruktur efter förvärvet av Jun Group, samt för att ytterligare stärka sin finansiella ställning i linje med uppdaterade finansiella mål.