Unilevers underliggande tillväxt slog prognoserna
Konsumentvarujätten Unilever hade en omsättning på 14,8 miljarder euro under det första kvartalet, vilket motsvarar en ökning på sju procent jämfört med samma period året innan.
Valutor hade en effekt på 0,4 procent, medan förvärv och avyttringar av tillgångar påverkade försäljningen med 2,8 procent. Den sista posten återspeglar bolagets avyttring av teverksamheten, och förvärvet av Nutrafol.
Den underliggande försäljningen var högre med 10,5 procent, vilket slog förväntade 7,2 procent, enligt analytikerkonsensus från bolaget.
Det bättre än väntade utfallet hänvisas till prisökningar på 10,7 procent under perioden, vilka motverkade kostnadsinflationen för insatsvaror och något lägre volymer på -0,2 procent.
Unilever upprepar sina förväntningar om att pristillväxten kommer att förbli hög under första halvåret, för att därefter minska i samband med att inflationen avtar.
https://www.unilever.com/news/press-and-media/press-releases/2023/strong-start-and-continued-progress-against-strategic-priorities/