Unilevers underliggande försäljning något högre än väntat
Konsumentvarujätten Unilevers underliggande försäljning steg 4,5 procent i det tredje kvartalet. Det var mer än väntade 4,2 procent enligt konsensus bolaget samlat in.
Den totala omsättningen för kvartalet uppgick till 15,2 miljarder euro, strax under väntade 15,49 miljarder.
Den underliggande volymtillväxten låg på 3,6 procent, högre än väntade 3,2. Den underliggande prisökningar var 0,9 procent, lägre än väntade 1,0.
Utsikterna för 2024 ligger kvar om en underliggande försäljningstillväxt (USG) inom intervallet 3-5 procent. Den underliggande rörelsemarginalen väntas bli minst 18 procent.
”Vi har levererat ett fjärde kvartal i rad med positiv, förbättrad volymtillväxt, där alla våra Business Groups har ökat sina volymer jämfört med föregående år", säger vd Hein Schumacher.
"Vi är på rätt väg för att leverera våra utsikter för 2024 och är övertygade om att de steg vi tar kommer att bidra till att omvandla Unilever över tid till ett företag med konsekvent högre resultat", fortsätter Schumacher.