Unilevers försäljning högre än väntat under fjärde kvartalet
Konsumentvarujätten Unilevers intäkter slog förväntningarna under fjärde kvartalet tack vare prishöjningar.
Den underliggande försäljningen växte 9,2 procent till 14,6 miljarder euro under kvartalet, vilket slog analytikerkonsensus insamlat av bolaget som låg på 8,2 procent.
För helåret steg rörelseresultatet med 23,6 procent till 10,8 miljarder euro och nettovinsten steg 24,9 procent till 8,3 miljarder euro.
Hela sektorn har höjt priserna kraftigt under det senaste året för att klara av stigande kostnader.
"Under första halvåret kommer den underliggande pristillväxten att förbli hög och volymtillväxten kommer att vara negativ", skriver Unilever i rapporten. "Volymen kommer att förbättras i takt med att pristillväxten avtar, men det är för tidigt att säga om volymen kommer att bli positiv under andra halvåret."
Vissa företag i Europa har sagt att de kan komma att avveckla de prishöjningar som införts under de senaste åren i takt med att de skyhöga kostnaderna för energi och andra råvaror har minskat, vilket kan ge konsumenterna en viss lättnad.