Unilever under förväntan - ser viss förbättring av rörelsemarginalen under 2024
Konsumentvarujätten Unilevers försäljning kom in på 14 117 (14 611) miljoner euro i det fjärde kvartalet, vilket är en nedgång om 3 procent på årsbasis. Siffran var strax under analytikerkonsensus från bolaget som låg på 14 279 miljoner euro.
"Dagens resultat visar en förbättring av det finansiella resultatet, med återgång till volymtillväxt och marginaler som återuppbyggs. Vår konkurrenskraft är dock fortfarande en besvikelse och det övergripande resultatet måste förbättras", säger vd Hein Schumacher i en kommentar.
"Vi arbetar för att ta itu med detta genom att förbättra vårt genomförande för att frigöra Unilevers fulla potential."
Den underliggande försäljningstillväxten låg på 4,7 procent, även det under konsensus på 5 procent.
Volymerna steg med 1,8 procent, vilket var mer än väntade 1,1 procent.
Rörelseresultatet kom in på 9 758 miljoner euro, vilket är lägre än fjolårets 10 755 miljoner euro .
För 2024 väntar sig Unilever en underliggande försäljningstillväxt inom intervallet 3-5 procent. Den underliggande rörelsemarginalen väntas uppleva en "måttlig förbättring".
"Vi kommer att uppnå detta genom att öka bruttomarginalen, drivet av en ökad produktivitet och en nettomaterialinflation tillbaka till mer normala nivåer", skriver Unilever.