Trophy Games sänker guidning - Warhammer-spel lanseras först i slutet av januari
Danska spelstudion Trophy Games guidar för en lägre omsättningstillväxt och ebitda under 2021 jämfört med vad som tidigare angetts.
Omsättningstillväxten, mätt på årsbasis, väntas bli 33-36 procent vilket motsvarar 41-42 miljoner danska kronor. Tidigare guidning var 44,7 miljoner danska kronor.
Ebitda väntas bli 1,7-2,3 miljoner danska kronor, vilket är långt under senaste prognosen på 6,2 miljoner danska kronor.
För 2022 spås omsättningen och ebitda bli 70-80 miljoner danska kronor respektive 4-8 miljoner danska kronor, jämfört med bolagsbeskrivningen på 77,9 och 12,3 miljoner danska kronor.
Bolagets kassa väntas vid utgången av året uppgå till 42 miljoner danska kronor efter förvärvet av studion Tiny Titan.
"Detta ger företaget gott om krut för att driva tillväxtstrategin via förvärv som annonserats i företagsbeskrivningen samt utrymme för en aggressiv marknadsföringsstrategi", skriver bolaget.
Trophy Games uppger vidare att Warhammer Aos: Soul Arena nu förväntas lanseras i slutet av januari 2022, från tidigare förväntan om en lansering under 2021. Det innebär att intäkter från spelet skjuts från fjärde kvartalet i år in i 2022. Förväntningarna på spelet är dock oförändrade och man förväntar sig cirka 10 miljoner danska kronor i årliga intäkter.
Under 2022 ska även Shipping Manager lanseras vilket gör att bolaget då kommer att ha en portfölj med 11 spel som är live. Det kan jämföras med 5 spel i april i år inför noteringen. Ytterligare titlar ska tillkomma under 2022 genom förvärv.