Tradedoubler ökar omsättning men minskar ebitda-resultatet
Onlinemarknadsföringsbolaget Tradedoubler ökade omsättningen men minskade ebitda-resultatet i det första kvartalet.
Omsättningen steg 14,2 procent till 524 miljoner kronor (459). Justerat för valutaeffekter var ökningen 11 procent.
Bruttoresultatet blev 107 miljoner kronor (98), med en bruttomarginal på 20,4 procent (21,4).
Ebitda-resultatet blev 21 miljoner kronor (24), med en ebitda-marginal på 4,0 procent (5,2).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 22 miljoner kronor (24), med en justerad ebitda-marginal på 4,2 procent (5,2).
Rörelseresultatet blev 9 miljoner kronor (12), med en rörelsemarginal på 1,7 procent (2,6).
Resultatet efter skatt blev 1 miljoner kronor (7). Resultat per aktie uppgick till 0,03 kronor (0,16).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -2 miljoner kronor (40).
"Den lägre tillväxttakten i bruttovinsten och ebitda är starkt kopplat till vårt franska dotterbolag R
Advertising som är verksamt inom e-postmarknadsföring som halverade bruttovinsten jämfört med samma period förra året. Försäljning av E-postmarknadsföringskampanjer är volatil och påverkas av en alltmer reglerad marknad. TDs kärnverksamhet affiliate-marknadsföring och våra nya affärslinjer Metapic, Appiness och Grow utvecklades i linje med tidigare kvartal och i linje med våra förväntningar", uppger vd Matthias Stadelmeyer i rapporten.
Tradedoubler-chefen tar upp bruttomarginalen om 20,4 procent.
"På längre sikt förväntas våra marginaler vara stabila eftersom de nya affärsområdena har högre marginaler och högre tillväxttakt än affiliate-marknadsföring", skriver han.
Tradedoubler har även vidtagit åtgärder för att öka sin ebitda-marginal igen till nivåerna från tidigare kvartal.
Under "Marknad" skriver Stadelmeyer att den externa marknadsmiljön fortsätter att vara svår med lägre konsumentförtroende och minskade investeringar från annonsörer. Dessutom sker det en ökad reglering från myndigheter och fortsatta tekniska förändringar av dominerande marknadsaktörer som Google eller Apple som påverkar digital marknadsföring avsevärt och
kräver att Tradedoubler är innovativa och agila.
"Även om dessa utmaningar är tydligt synliga i vår bransch, ser vi förnuvarande ingen effekt på vår verksamhet. Vår portfölj av lösningar för prestandamarknadsföring verkar matcha våra kunders behov av resultatfokuserade marknadsföringskampanjer. Vår egenutvecklade plattform och starka tekniska kapacitet hjälper oss att anpassa oss till en föränderlig miljö", skriver Stadelmeyer.
Tradedoubler lämnar ingen prognos.
Tradedoubler, Mkr | Q1-2024 | Q1-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 524 | 459 | 14,2% |
Bruttoresultat | 107 | 98 | 9,2% |
Bruttomarginal | 20,4% | 21,4% | |
Ebitda | 21 | 24 | -12,5% |
Ebitda-marginal | 4,0% | 5,2% | |
Justerat ebitda | 22 | 24 | -8,3% |
Justerad ebitda-marginal | 4,2% | 5,2% | |
Rörelseresultat | 9 | 12 | -25,0% |
Rörelsemarginal | 1,7% | 2,6% | |
Nettoresultat | 1 | 7 | -85,7% |
Resultat per aktie, kronor | 0,03 | 0,16 | -81,3% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | -2 | 40 |