Thinc Collective ökar omsättning men minskar resultatet - ser konjunkturell ljusning
Kommunikationsbyrån Thinc Collective ökade omsättningen men minskade resultatet i det första kvartalet.
Omsättningen steg 3,7 procent till 76,5 miljoner kronor (73,8).
Ebitda-resultatet blev 0,9 miljoner kronor (4,2), med en ebitda-marginal på 1,2 procent (5,7).
Resultatet före och efter skatt var -1,3 miljoner kronor (2,1). Resultat per aktie uppgick till -0,08 kronor (0,13).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -5,7 miljoner kronor (-3,5).
Thinc Collective har en säsongsvariation i sin verksamhet. Det andra och fjärde kvartalet är de starkaste perioderna.
"Normalt är det första kvartalet vår svagaste period på året. Detta beror på att efterfrågan från våra kunder är lägre i början av året och framförallt i januari. Dessutom tillkommer i år en påskeffekt i jämförelsen med 2023 eftersom antalet arbetsdagar var tre färre i år än förra
året, motsvarande cirka 5 procent av kvartalets arbetstid", uppger vd Anders Wallqvist i rapporten.
Han uppger också att Thinc Collective ser en konjunkturell ljusning.
"Vi har nu kommit till ett stadie i lågkonjunkturen där vi ser en ljusning, sluter fler avtal än tidigare och förbereder för en högkonjunktur men där vardagen med uppdrag just nu är ytterligare något lite uppskjuten och försiktig. Inte mycket och vi växer fortfarande mer än marknaden
men vi känner igen tecknen. Det är alltid lite segare just innan konjunkturen vänder."
Tillväxtplanen för 2024 ligger fast.
Thinc Collective, Mkr | Q1-2024 | Q1-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 76,5 | 73,8 | 3,7% |
Ebitda | 0,9 | 4,2 | -78,6% |
Ebitda-marginal | 1,2% | 5,7% | |
Resultat före skatt | -1,3 | 2,1 | |
Nettoresultat | -1,3 | 2,1 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,08 | 0,13 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | -5,7 | -3,5 |