Swemet vände till rörelseförlust under andra halvåret
Elmätsbolaget Swemets rörelseresultat visade förlust under det andra halvåret 2021.
"2021 har för Swemets del inneburit att vi befäst vår position på marknaden. På mätarsidan fortgår planenliga leveranser och på konsultsidan har en kund fallit bort men den är till fullo kompenserad med en annan befintlig kund. En ny kund har tillkommit på konsultsidan", säger vd Jan Axelsson i rapporten.
Nettoomsättningen sjönk till 10,7 miljoner kronor, från 13,5 miljoner, under det andra halvåret, juli-december. Totala intäkter var 12,0 miljoner kronor (14,4).
Rörelseresultatet blev -1,0 miljoner kronor (0,5).
Nettoresultatet uppgick till -1,1 miljoner kronor (0,6) med ett resultat per aktie på -0,07 kronor (0,04).
Likvida medel var 0,6 miljoner kronor (2,9).
Swemet har i samband med bokslutsarbetet gjort intäktskorrigering med 4,2 miljoner kronor (0,6). Det utgörs av ej fullgjorda leveranser som ej kan intäktsföras. Dess vinstandel
tillgodogörs ej heller därav. Anledningen är långa leveranstider och transporttider till kund, skriver bolaget.
Jan Axelsson säger vidare:
"Kraftigt ökade fraktpriser och längre ledtider på båt och flygtransporter har lett till att order till
leverantörer måste tidigareläggas. Under 2022 tycks även komponentpriser börja påverkas beroende på den allmänna komponentbristen.
Trots stora omvälvningar i omvärlden har Swemet klarat perioden på ett tillfredsställande sätt och vi ser ingen avmattning beroende på pandemin i närtid. Våra kunder, energibolagen, följer sina uppgjorda planer av ny- och tilläggsinvesteringar av elmätare", säger vd:n.
Han säger också "Under de kommande åren ser vi en högre aktivitet på marknaden där vi kommer att ta marknadsandelar".