Sweden Buyersclub ökar omsättning men minskar rörelseresultatet
E-handelsbolaget Sweden Buyersclub redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten ökade.
Omsättningen steg 84,5 procent till 10,7 miljoner kronor (5,8). Medlemsintäkterna ökade 18 procent till 2,8 miljoner kronor.
Rörelseresultatet blev -3,8 miljoner kronor (-2,5) och belastas av engångseffekter, primärt från noteringen på Nasdaq First North.
Justerat rörelseresultat blev -3,3 miljoner kronor (-2,5).
Resultatet före och efter skatt var -4,37 miljoner kronor (-2,6).
Det justerade resultatet kom in på -3,47 miljoner kronor (-2,6).
"Under årets första halvår har fokus legat på att förbereda bolaget för noteringen, samt investera i vår egenkodade plattform för att ytterligare optimera våra budgivningsalgoritmer samt konverteringen i kassan, på såväl vanliga ordrar som uppgraderingar av medlemskap", skriver Sweden Buyersclub vd och grundare Emil Henriksson i en kommentar.
"Under årets tredje kvartal kommer fokus ligga på att fortsätta utökningen av sortimentet samt lägga grunden för årets fjärde kvartal, som traditionellt är bolagets starkaste".
Sweden Buyersclub, Mkr | Q2-2022 | Q2-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 10,7 | 5,8 | 84,5% |
Rörelseresultat | -3,8 | -2,5 | |
Rörelseresultat, justerat | -3,3 | -2,5 | |
Resultat före skatt | -4,37 | -2,6 | |
Nettoresultat | -4,37 | -2,6 |
http://media.finwire.com/media/FWS007933B-table-1