Svensk dagligvaruhandel ökade tillväxten förra året, ekologiskt och e-handel gick sämre
Den svenska dagligvaruhandeln ökade takten under förra året. Tillväxten var 7,5 procent, upp från 5,7 procent under 2022. Den prisjusterade utvecklingen var dock sämre, -4,7 procent, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
- Det gångna året har inneburit en prövande tid för de svenska hushållen och även för dagligvaruhandeln. Handlarna har pressats från två håll samtidigt. Dels av ökade kostnader, dels av att man möter en konsument med svagare köpkraft, som köper färre eller billigare varor. Sammantaget har detta pressat marginalerna i en bransch med redan låga marginaler, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Under 2023 stod de fysiska butikerna för hela tillväxten i dagligvaruhandeln. E-handelsandelen uppgick till 4,1 procent och är fortsatt högre än före pandemin, trots en tillbakagång från 2022.
Vad ser man för trender? Konsumtionen av ekologiska varor pekar nedåt, -7,4 procent. Andelen av försäljningen är nu nere i 4,4 procent.
- Under de senaste åren har vi sett en nedåtgående försäljningstrend av ekologiska livsmedel och andelen ekologiskt i svenskarnas varukorgar minskar. Konsumenterna handlar ekologiskt och KRAV-märkt i liknande mönster som tidigare år, men för en lägre summa, avslutar Karin Brynell.
Dagligvaruhandelns totala försäljning under året uppgick till cirka 330 miljarder kronor, upp från 307 miljarder kronor året före.