Stark tillväxt för ljudboksabonnemang, men också hög kundomsättning - Mediavision
Antalet hushåll som abonnerar på ljudbokstjänster har ökat på årsbasis med 29 procent till drygt en miljon hushåll. Det uppger Mediavision i ett pressmeddelande.
Mätningen gäller fram till och med andra kvartalet 2022. Jämfört med föregående kvartal noteras ingen tillväxt, vilket innebär att den uppmätta rekordnivån är stabil, skriver Mediavision.
Däremot är tillväxten betydligt större än vid jämförelse med andra ljudtjänster och videotjänster.
Undersökningen visar också på en kraftig kundomsättning, churn, vilket innebär att många abonnenter byter mellan olika leverantörer för samma tjänst.
"Det är positivt för branschen att så många idag har skaffat en tjänst. Men det är också en utmaning för ljudboksaktörerna att de har så snarlika utbud. Detta tvingar fram priskonkurrens, som i sin tur driver churnnivåerna. Att få ner kundomsättningen är sannolikt en av de viktigaste frågorna för ljudboksbranschen", säger Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision.