Stark försäljning och förbättrad lönsamhet för Bodyflight - Kalqyl
Upplevelsebolaget Bodyflight ökade intäkterna med 7,4 procent på årsbasis till 7,4 miljoner kronor. Samtidigt stärktes rörelseresultatet 150 procent till 1,1 miljon kronor.
"Vi noterar en god försäljningsökning i Q1 tack vare exponering i diverse olika TV-program riktade främst till barn. Exponeringarna ledde till nya webbplatsbesökare och en ökad konverteringsgrad på hemsidan", noterar Kalqyl i en rapportkommentar.
I Q2 kommer Bodyflight även att övergå till Litiums e-handelsplattform, vilket ska bidra till ökad konvertering och lägre annonskostnader jämfört med tidigare, skriver Kalqyl.
Under första kvartalet minskade kostnaderna med 1,2 procent, vilket analyshuset ser som ett kvitto på att strategin att reducera kostnader gett effekt.
Bolaget avslutade nyligen en företrädesemission som blev fulltecknad. Bolaget tillförs 6,0 miljoner kronor före emissionskostnader och drygt hälften ska användas till kvittning av lån. Resterande ska användas till att utveckla samt bredda verksamheten med förvärv.