Starbucks uppges överväga att sälja en andel i Kina-verksamheten - BN
Kaféjätten Starbucks överväger alternativ för sin verksamhet i Kina, inklusive en andelsförsäljning. Det uppger källor till Bloomberg News.
Bolaget uppges ha diskuterat med rådgivare om sätt att växa i Kina framöver, däribland genom att ta in en lokal partner. Man ska ha informellt erhållit intresse från potentiella investerare, däribland lokala aktörer inom private equity.
En andelsförsäljning i verksamheten skulle också kunna locka intresse från kinesiska konglomerat eller andra inhemska bolag med erfarenhet av branschen, säger vissa källor.
Uppgifterna kommer när Starbucks är under press från aktivisten Elliott Investment Management att se över sin kinesiska verksamhet. Under de senaste åren har amerikanska bolag som McDonalds och Yum Brands knoppat av sina kinesiska verksamheter och sålt andelar till riskkapitalbolag för att få mer tillväxt och bättre kunna tillgodose lokala preferenser.
Starbucks säger i en kommentar att man jobbar på att "hitta den bästa vägen till tillväxt, vilket inkluderar att utforska strategiska partnerskap".