Starbucks uppges ha rekryterat sin första tillväxtchef i Kina
Amerikanska kaffekedjan Starbucks har utsett sin första tillväxtchef i Kina. Det handlar om Tony Yang som tidigare varit direktör på det digitala marknadsföringsbolaget Tezign, enligt lokala tidningen Late Post. Det rapporterar Reuters.
Utnämningen kommer efter att Starbucks mött en tuffare konkurrens i Kina, som är bolagets näst största marknad efter USA. Försäljningen i jämförbara butiker minskade med 14 procent under senaste räkenskapsåret som avslutades i slutet av september. Lokala varumärken som Luckin och Manner har tagit marknadsandelar från bolaget.
För att vända på skutan har man även möblerat om i högsta ledningen för enheten. I september blev det känt att Molly Liu kommer fortsätta som ensam vd för Starbucks China. Den andra vd:n, Belinda Wong, uppgavs förbli kvar som styrelseordförande.
Reuters har sökt både Starbucks och Tezign för kommentar.