Speqta förvärvar AI-baserade Brightbid - finansieras genom apportemission
Mediehuset Speqta har tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i Brightbid, som är verksamt inom AI-baserad sökannonsering. Transaktionen finansieras genom en apportemission, framgår det av ett pressmeddelande.
Brightbid hade under det andra kvartalet i år återkommande intäkter (cARR) om cirka 52 miljoner kronor. Bolaget har utvecklat en egen AI-lösning som optimerar annonsörers sökannonser på Google inom textannonser. Man är även etablerade på Microsoft Bing.
- Förvärvet av Brightbid innebär att vi tar ett stort steg i Speqtas strategiskifte efter de senaste årens arbete med transformation och avyttringar. Det gör att vi förstärker vårt erbjudande inom AI-baserad sökannonsering, kommenterar Speqtas vd Fredrik Lindros.
Apportemissionen består av drygt 17,6 miljoner nya aktier i Speqta, vilket motsvarar cirka 72 procent av det totala antalet aktier i bolaget.
Tillskottet bidrar även till att Speqtas SaaS-intäkter blir 25 gånger högre än tidigare