Solid Försäkring ökar nettoresultatet
Solid Försäkring redovisar både ökade intäkter och nettoresultat under tredje kvartalet, jämfört med året innan.
Premieinkomsterna, brutto ökade med 6 procent till 296,0 miljoner kronor (280,3). Lika mycket steg premieintäkterna för egen, vilka landade på 292,3 miljoner kronor (275,3).
Inom premieinkomsterna brutto uppvisade segmentet Assistans en ökning med 26 procent, medan segmentet Trygghet ökade sin försäljning med 7 procent. Enda plumpen i protokollet var segmentet Produkt, vars försäljning minskade med 15 procent. Tappet i Produkt är "primärt drivet av lägre försäljning inom hemelektronik, där det avslutade samarbetet med Power påverkade försäljningen negativt i september", kommenterar vd Marcus Tillberg.
Försäkringstekniskt resultat minskade till 39,0 miljoner kronor (43,5). Totalkostnadsprocenten uppgick till 89,3 procent (87,2).
Resultatet före skatt blev 62,6 miljoner kronor (51,8).
Resultatet efter skatt blev 48,8 miljoner kronor (40,4), och per aktie 2,67 kronor (2,13).
"Resultatökningen drevs av en positiv utveckling i finansrörelsen, tack vare högre ränteintäkter och stigande marknadsvärdering av våra obligationsinnehav", säger Tillberg.
Solid Försäkring, Mkr | Q3-2024 | Q3-2023 | Förändring |
Nettoresultat | 48,8 | 40,4 | 20,8% |
Resultat per aktie, kronor | 2,67 | 2,13 | 25,4% |