Smartphoneförsäljning i Kina sjönk 9 procent under Single's Day - Apple tappade mer än genomsnittet
Försäljningen av smartphones på den kinesiska köpfesten Single's Day sjönk 9 procent, jämfört med i fjol, enligt data från Counterpoint Research.
Detta visar ett dämpat konsumenthumör och ekonomiska utmaningar, skriver Investing i en kommentar.
Men skillnaderna mellan de olika märkena skiljde sig kraftigt åt under den aktuella tvåveckorsperioden. Bland förlorarna märktes Apple vars försäljning sjönk med tvåsiffrigt procenttal, medan Huawei istället ökade med 7 procent.
Flera kinesiska smartphonetillverkare, dock inte Huawei, hade släppt nya modeller inför Single's Day. Det står i kontrast till föregående år då enbart Xiaomi lanserade en flaggskeppsmodell inför högtiden.
Nedgången för Apple var alltså tvåsiffriga procenttal, trots att modellerna iPhone 16 Pro och iPhone 16 Pro Max var de två bäst säljande modellerna den aktuella tiden.
Kinesiska Xiaomi såg en nedgång på 6 procent, jämfört med föregående år. Honor såg en nedgång med 15 procent.