Simris Alg ökar omsättning och minskar förlust - försäljning tar fart i juli
Simris Alg ökade omsättningen och minskade förlusten i det andra kvartalet. I juli har försäljningen ökat.
Omsättningen steg till 0,3 miljoner kronor (0,1).
Rörelseresultatet blev -5,1 miljoner kronor (-7,1). Resultatet före och efter skatt var -6,1 miljoner kronor (-7,9).
"Coronapandemin till trots börjar vi nu se en stark tillväxt på försäljningsfronten. Det är
framför allt webbförsäljningen i USA som växer kraftigt, med mer än en fyrdubbling i
juli jämfört med månaden innan", skriver vd Fredrika Gullfot i rapporten.
Simris Alg-chefen skriver också att bolaget valt bort Facebook som plattform för annonsering mot bakgrund av spridning av exempelvis hatpropaganda, ett beslut som hon menar har lönat sig även kommersiellt.
"Den andra stora händelsen under rapportperioden var vår lyckade företrädesemission, där vi tog in det nödvändiga kapitalet för att fortsätta våra marknadssatsningar och öka försäljningen", uppger Gullfot.
Hon skriver vidare att timingen inte kunde varit bättre, då restriktionerna från coronakrisen har börjat lätta och bolaget kan trappa upp aktivitetsnivån.
"Först på checklistan står nu att få in nya stjärnor till teamet så att vi kan fortsätta växa", avslutar hon sitt vd-ord.
Simris Alg, Mkr | Q2-2020 | Q2-2019 | Förändring |
Nettoomsättning | 0,3 | 0,1 | 200,0% |
Rörelseresultat | -5,1 | -7,1 | |
Resultat före skatt | -6,1 | -7,9 | |
Nettoresultat | -6,1 | -7,9 |
[email protected]
Nyhetsbyrån Finwire