Shortcut Media minskar omsättning och resultat - siktar fortsatt på avnotering
Filmproduktionsbolaget Shortcut Media minskade resultatet och omsättningen i det andra kvartalet.
Omsättningen sjönk till 10,0 miljoner kronor (16,6). Byråintäkten var 8,1 miljoner kronor (9,8).
Ebitda-resultatet blev -1,8 miljoner kronor (0,6). Ebita-resultatet blev -2,0 miljoner kronor (0,6). Rörelseresultatet blev -2,3 miljoner kronor (0,2). Resultatet efter skatt blev -2,4 miljoner kronor (-0,2). Resultat per aktie uppgick till -0,13 kronor (-0,01).
"Marknaden för produktion av filmkommunikation, animerad film, visuella effekter, grafik och
speltrailers fortsätter att utmana oss även under årets andra kvartal. Vi upplever en ökad
återhållsamhet hos våra kunder under våren, med en något förbättrad beläggningssituation i slutet av det andra kvartalet", skriver tillförordnade vd:n Lennart Larsson i rapporten.
Shortcut Media har i juni meddelat att man avser att avnotera aktien. Den slutgiltiga ansökan kring detta kommer att lämnas in den 11 september, i linje med Spotlights regelverk.
"Det första halvåret 2024 har varit mycket utmanande för både oss och hela vår bransch. Vårt
intensiva arbete med att reducera kostnader, bibehålla proaktiva kunddialoger och öka effektiviteten i våra projekt lägger grunden för en återgång till lönsamhet när konjunkturen väl vänder", avslutar Larsson sitt vd-ord.
Shortcut Media, Mkr | Q2-2024 | Q2-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 10,0 | 16,6 | -39,8% |
Ebitda | -1,8 | 0,6 | |
Ebitda-marginal | 3,6% | ||
Ebita | -2,0 | 0,6 | |
Ebita-marginal | 3,6% | ||
Rörelseresultat | -2,3 | 0,2 | |
Rörelsemarginal | 1,2% | ||
Nettoresultat | -2,4 | -0,2 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,13 | -0,01 |